-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.dialog.net.
pl!not-for-mail
From: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
Newsgroups: pl.soc.prawo
Subject: Re: Ocenianie uczniów
Date: Thu, 10 Jan 2008 19:57:20 +0100
Organization: Dialog Net
Lines: 98
Message-ID: <fm5pqg$7ku$1@news.dialog.net.pl>
References: <flv9ke$vec$1@news.dialog.net.pl> <flvu2t$ukc$1@news.onet.pl>
<flvvcp$3jb$1@news.onet.pl> <fm0c2v$od3$1@news.dialog.net.pl>
<s...@b...pl>
<fm26ek$vke$1@news.dialog.net.pl> <fm3d1v$qjp$1@news.dialog.net.pl>
<fm4q3i$gtp$1@mx1.internetia.pl> <fm51o2$nnp$1@news.dialog.net.pl>
<fm5avi$qag$1@mx1.internetia.pl>
NNTP-Posting-Host: dynamic-87-105-184-123.ssp.dialog.net.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.dialog.net.pl 1199991440 7838 87.105.184.123 (10 Jan 2008 18:57:20 GMT)
X-Complaints-To: a...@d...net.pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 10 Jan 2008 18:57:20 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.3138
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.3198
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:509333
[ ukryj nagłówki ]W wiadomości news:fm5avi$qag$1@mx1.internetia.pl Steel
<d...@K...pl> pisze:
>> Nie o to chodzi. Relacja nauczyciel-uczeń to nie tylko i nie przede
>> wszystkim ocenianie.
>> To przekazywanie wiedzy, doświadczenia, stymulowanie potrzeby
>> samorozwoju, kształtowanie systemu wartości, charakteru, postawy itd.
> Swietnie widac ta relacje nauczyciel uczen w szkolach...
Toż pisałem, że w szkolnej masówce to marzenie ściętej głowy.
> Dziecko idac do szkoly ma juz w zasadzie wyksztalcony system wartosci!
Ależ skąd! Ono jest wówczas niczym gąbka - chłonie wszystko, często bez
jakiegokolwiek wartościowania. I tak będzie jeszcze długo, z biegiem czasu
podstawowym punktem odniesienia stanie sie grupa rówieśnicza.
> Charakter i podstawy tez bo za to odpowiadaja rodzice jako pierwsi
> nauczycieli.
Właśnie dlatego często nie mają.
>> Niektórzy nazywają to procesem dydaktyczno-wychowawczym.
>> Aby on zachodził w sposób optymalny, skuteczny, z maksymalną
>> korzyścią dla ucznia należałoby go (ucznia) traktować jako
>> indywidualną jednostkę, a nie część obiektu zwanego klasą,
>> dostosowując metody do jego osobniczych potrzeb i możliwości.
> i ocenianie tez wg indywidualnej skali? W zyciu...
Sam postawiłeś tezę, sam z nią polemizujesz...
Czy jestem tu do czegoś potrzebny? ;)
Natomiast skala nie ma tu wiele do rzeczy, to tylko narzędzie
> teraz co drugi maturzysta zasladnia sie jakims "dys" za moich czasow nie
> bylo czegos takiego... zdarzaly sie jednostki, jednak u wiekszosci ciezka
> praca byla lekarstwem na takie "choroby"
> Sam mialem spore problemy z ortografia i czasem klepne byka jak ponizej,
> jak sie spiesze.
> Pamietaj ze jest cos takiego jak indywidualny tok nauki jesli ktos jest
> bardzo dobry/slaby (choc niestety raczej dotyczy to tych dobrych)
>>> Kryteria powinny byc dla wszystkich takie same.
>> Niekoniecznie. Nie wszyscy są tacy sami.
> No przeciez to napisalem. Ale dla dzieci w tym samym wieku
Dzieci w szkole stanowią zdecydowaną mniejszość. W szole głównie spotykamy
się z młodzieżą.
> i podobnym rozwoju kryteria powinny byc takie same a nie robienie z kogos
> pupilka
> jak to sie czesto zdarza, albo jazda na opini bo kiedys sie mial
> dobra/zla ocene.
Popadasz trochę ze skrajności w skrajność. Kryteria oceny muszą służyć jak
najtrafniejszej ocenie w kontekście celu oceniania. A jeśli z jakichś
przyczyn tak się nie dzieje to jeszcze nie znaczy, że pupilek, albo opinia i
takie tam...
> Wiele zalezy od nauczyciela. Czesto im sie nie chce.
To bardziej złożone. System edukacji (państwowej) organizowany jest nie
przez nauczycieli,ale przez odpowiednie powołane do tego organy i instytucje
państwowe. Zatrudniają one nauczycieli - bezspośrednich wykonawców usług
edukacyjnych. No i jak im płacą, takiej jakości usługę otrzymują i ludności
oferują. Chcesz mieć usługę na wysokim poziomie - musisz zapłacić wysoką
cenę, to przecież oczywiste.
> Najmilej wspominam swoich najbardziej surowych nauczycieli.
A ja tych, którzy mnie czegoś pożytecznego nauczyli. Nie musieli w tym celu
być surowi, nie mam skłonności maso... ;)
>> Przykład nieco skrajny: zastosowałbyś identyczne dla wszystkich
>> kryteria w klasie integracyjnej?
> wybacz ale jesli szkola/klasa jest integracyjna nie oznacza od razu
> uposledzenia umyslowego.
Znów sam polemizujesz z własną tezą. Ja tego nigdzie nie napisałem.
> Wiec rzucenie ogolnika typu "klasa integracyjna" to troche nie za bardzo
> opisuje sytuacje.
Opisuje bardzo dobrze. Właśnie przez uogólnienie, bo nie ma sensu rozwodzić
się czy brak nogi bardziej przeszkadza na WF niż głuchota czy slepota na
matematyce. Należy także pamiętać o nie tak bezpośrednich skutkach
"inności".
> Chodzilo mi o to ze oceny sluza to pokazania zroznicowania
> wiedzy/zdolnosci.
Ano właśnie. Jednym z celów oceniania jest funkcja stymulująca, wychowawcza.
Słaby uczeń jadący na dopuszczających i dostatecznych postarał się i zrobił
jakiś postęp. Trzeba to docenić - dostaje dobry.
Zdolny, piątkowy uczeń leni się i obniża loty. Czy dawać mu piątkę za pracę
na pół gwizdka? - dostaje dobry.
Czyli obaj to samo, a kryteria inne, wiedza inna, inny także potencjał
(przynajmniej na dana chwilę, ludzie się zmieniają, czasem następuje
zdumiewający przełom).
>>> no walsnie... to juz inna sprawa.
>> Ciągle ta sama...
>> Nazywa się - edukacja.
> Trudno zeby niedouczony nauczyciel uczyl dzieci czegos o czym pojecia sam
> nie ma...
A skąd wziąć douczonego za te pieniądze?
--
Jotte
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- Śmierć mózgu a narządy do pobrania
- Duńskie precedensy w sprawie odsprzedawania terytoriów USA [Wyspy Dziewicze (1917)]
- pogromca ksiezy
- Czy WYNIESIENIE UE-posła Brauna z sali obrad UE-parlamentu stanowiło naruszenie jego immunitetu i godności?
- Jest Trump prezydent jest Meta/FBook/Instagram ugoda za 25 mln. USD
- "Zorganizowana Grupa Przestępcza" poczeka na decyzję o ekstradycji z UK na wolności [RARS]
- Zdalny podpis
- Prawo jak je [nie]rząd rozumie.
- nr KW to jednak dana osobowa
- Lokalizacja telefonu
- Kto ma PRAWNĄ rację? poseł KO mec. R. Giertych v. mec. B. Lewandowski
- Trump-2 JUŻ bardzo łaskawy [1_500 ułaskawień skazanych za Bidena za "Kawkę na Kapitolu"]
- mandat za śmiecenie
- Urlop na pierdel
- Re: Prezydent Trump v. 14-sta poprawka do konstytucji USA
Najnowsze wątki
- 2025-02-01 Śmierć mózgu a narządy do pobrania
- 2025-01-31 Duńskie precedensy w sprawie odsprzedawania terytoriów USA [Wyspy Dziewicze (1917)]
- 2025-01-30 pogromca ksiezy
- 2025-01-30 Czy WYNIESIENIE UE-posła Brauna z sali obrad UE-parlamentu stanowiło naruszenie jego immunitetu i godności?
- 2025-01-30 Jest Trump prezydent jest Meta/FBook/Instagram ugoda za 25 mln. USD
- 2025-01-29 "Zorganizowana Grupa Przestępcza" poczeka na decyzję o ekstradycji z UK na wolności [RARS]
- 2025-01-29 Zdalny podpis
- 2025-01-29 Prawo jak je [nie]rząd rozumie.
- 2025-01-28 nr KW to jednak dana osobowa
- 2025-01-27 Lokalizacja telefonu
- 2025-01-27 Kto ma PRAWNĄ rację? poseł KO mec. R. Giertych v. mec. B. Lewandowski
- 2025-01-26 Trump-2 JUŻ bardzo łaskawy [1_500 ułaskawień skazanych za Bidena za "Kawkę na Kapitolu"]
- 2025-01-25 mandat za śmiecenie
- 2025-01-25 Urlop na pierdel
- 2025-01-24 Re: Prezydent Trump v. 14-sta poprawka do konstytucji USA