  • Data: 2008-01-23 19:30:25
    Temat: Re: Obywatelskie zatrzymanie "przy użyciu przedmiotu"
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@s...pregierz.kom> wrote
    > Czy można użyć do obywatelskiego zatrzymania jakiegoś przedmiotu, typu
    > tonfa, pałka, nóż?
    > Oczywiście nie mam na myśli zadania bólu, tylko przytrzymania,

    Można. Są dwie drogi, jedna to wywiedzenie tego uprawnienia wprost art.243,
    czyli uznanie, że skoro ustawodawca dał uprawnienie to także pozwolił używać
    NIEZBEDNYCH środków, aby je wykonać. Druga droga to uznanie takiego
    działania zgodnego z prawem (ujęcie) i stosowania przymusu na zasadzie
    obrony koniecznej (obrony tego prawnego działania-ujęcia, w chwili agresji
    czy oporu napastnika)-na zasadzie niezbędności i adekwatności. Tak czy
    inaczej przesadzać nie należy.
    W praktyce problemy się mogą pojawić, jak będziesz chciał udowodnić jak
    było, a okaże się, że inni mówią co innego...

    >postraszenia.
    > Załóżmy, że osobnik jest słusznego wzrostu, ale boi się np. pałki, czy też
    > noża.

    To jest ciekawy problem. Tzn. gdyby grozić nożem, choć raczej faktyczne
    użycie go byłoby nielegalne. Np. ktoś mówi "spróbuj uciekać a wbije ci nóż w
    serce!". To wyczerpuje znamiona groźby karalnej, w końcu wbicie noża byłoby
    przestępstwem, przekroczeniem obrony. Czy więc taka groźba, której
    spełnienie w istocie byłoby przestępstwem mieści się w ramach wyłączenia
    odpowiedzialności karnej płynącej z obrony koniecznej/ujęcia? Czy wolno
    legalnie grozić czymś czego spełnienie byłoby i tak nielegalne? W końcu być
    może wywołanie strachu o wbicie noże jest mniej dokuczliwe niż samo wbicie,
    tak więc może być bardziej adekwatne do sytuacji, a tym samym środkiem
    obrony koniecznej....?