    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 22 Mar 2014 11:48:49 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Obowiązkowy ZUS i kary.
    From: k...@g...com

    W dniu piątek, 21 marca 2014 20:14:14 UTC+1 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > No.
    >
    > Pic w tym, że składki należą się "z tytułu", a nie z okazji zgłoszenia,
    >
    > więc pytaniem jest, czy bonus przysługujący w składkach po wykryciu
    >
    > niezgłoszenia zaliczasz do "opłaty za niezgłoszenie", czy uważasz,
    >
    > że to już zupełnie inna sprawa? ;)
    >

    > Art.53 § 30 oraz 30a tu:
    >
    > http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,216,,,us
    tawa-z-dnia-10091999-r-kodeks-karny-skarbowy.html

> [...]
    >
    > jeszcze się znajdzie z listy z Ordynacji z art.31 acz nie sprawdzałem).

    > Bo najskuteczniej działa nie kara jako taka, a nieopłacalność.
    >
    > Taka nieopłacalność potocznie też określana bywa "karą", popatrz
    >
    > na przykład na opłatę specjalną za jazdę bez biletu środkami
    >
    > komunikacji publicznej.
    >

    > Dlatego mam za złe "ogólnie przyjętej" konstrukcji prawa karnego,
    >
    > że skupia się na ukaraniu sprawcy, a nie "spłaceniu szkód
    >
    > w wysokości nieopłacalnej" (statystycznie, tak, aby wszystkim
    >
    > poszkodowanym opłacało się ponieść szkodę :P)

    Niby tak. Moja chęć zdoktoryzowania się z kar i ZUSu związana była z jednym opisem
    jaki znalazłem w necie. Zus upomniał się o składki jakich ktoś nie zapłacił do 2004
    roku. Czyli pod sam koniec przedawnienia. Ten ktoś od 2004 nie prowadzi działalności.
    A ZUS chce żeby przedstawił dokumenty związane z działalnością. I to wszystkie.
    Łącznie ze zgłoszeniem do ubezpieczenia. Z opisu wynikało że zgłosił albo nie zgłosił
    z 15 lat temu. Nie znalazłem żadnych przepisów nakazujących trzymanie tak długo
    własnych dokumentów. Nawet jak by była jakaś kara za nie zgłoszenie to dawno się
    sprawa przedawniła. Ścignąć go jedynie mogą za dwa lata 2003 i 2004. Ale też z tego
    może wybrnąć jak wystąpi o umorzenie. Do 2015 jest abolicja. To po co ZUS go straszy?