    From: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Obowiązek sprzedaży komputera z systemem operacyjnym
    Date: Wed, 12 Mar 2008 22:44:23 +0100

    W wiadomości news:fr9hf2$445$1@news.wp.pl Abu <a...@w...pl> pisze:

    > Polonista się znalazł.
    Ależ nie jestem, dzięki bogu, polonistą. Na szczęście.
    Choć to i tak byłoby lepsze niż być analfabetą.
    Po prostu zwyczajnie umiem sie posługiwac ojczystym językiem, to wszystko.

    > Nigdy nie robisz błędów?
    Oczywiście, że mi się zdarza.
    Błędów nie robi tylko ten, kto nic nie robi. Tyle, że wtedy sam jest jednym
    wielkim błędem.
    Kwestia co błądzący robi dowiadując się o swoim błędzie.

    > Chyba nie bo nie ma takiego słowa jak "nawyżej"
    Odróżnij przypadkową literówkę od wynikającego z niedouczenia błędu
    powtarzanego wielokrotnie.

    > np. prawo autorskie.
    > Art. 23.
    No to rzeczywiście bardzo niedawno...
    14 lat temu...
    Dlatego zapytałem.

    > 2. Zakres własnego użytku osobistego obejmuje korzystanie z *pojedynczych
    > egzemplarzy* utworów przez krąg osób pozostających w związku osobistym, w
    > szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego.
    > przed 1994r:
    > 2. Zakres własnego użytku osobistego obejmuje krąg osób pozostających w
    > związku osobistym, w szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub
    > stosunku towarzyskiego.
    > W którym nie ma mowy o *pojedynczych egzemplarzach*
    > Chociaż akurat co do tematu dyskusji to nie wiele wnosi.
    Trochę jednak wnosi.
    Zauważ, że możesz korzystać z komputera wyposażonego w system MS _wspólnie_
    i jednocześnie z kolegą, rodziną, dziewczyną itp. Możesz także komuś taki
    komputer pożyczyć.

    > Może. Jedak wydaje mi się, że dobrze napisałem, bo przynależność to coś co
    > może być odrębną rzeczą
    Ale co to znaczy wg ciebie odrębną?
    I co to jest "rzecz"? Czy musi mieć postać materialną?

    > (np. taki zasilaczy czy OS) jednak tylko wtedy gdy podczas nabycia rzeczy
    > głównej (laptop) nabywa się pełen prawa własności również do
    > przynależności. Zasilacz jest przynależnością zazwyczaj. Ale jeżeli
    > podczas kupowania laptopa zasilacz będzie wynajmowany albo udzieli się
    > licencji na użytkowanie to już nie jest integralną częścią laptopa.
    > Natomiast z OS zazwyczaj jest tak, że nie jest przynależnością bo dostaje
    > się licencję a nie własność do binarek.
    Owszem, ale nie to jest zasadniczą różnicą. Kod źródłowy (i binaria jako
    jego bezpośredni - nazwijmy to - substrakt) jest bez wątpienia utworem w
    rozumieniu ustawy o prawach autorskich i pokrewnych.
    Kupujesz prawo do ich wykorzystania na określonych warunkach ale zarówno
    prawa majątkowe, jak i autorskie nie są ci przekazywane. Toteż i ty ich
    przekazać nikomu nie możesz.
    Natomiast w okreslonych przypadkach możesz zbyć prawa do użytkowania.

    > A co z drugą połową? kupi się? no to te pół nie jest przynależnością :D
    Wbrew żartobliwemu emotikonowi - coś w tym jest.

    --
    Jotte