  • Data: 2013-12-20 10:43:08
    Temat: Re: OFE - zabór mienia
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-12-20 10:22, Robert Tomasik pisze:

    > Usiądź. Pomyśl sam, a nie słuchaj bełkotu dziennikarzy. W jaki sposób
    > wyprowadzenie do zewnętrznej firmy II Filaru środków z ZUS miało
    > zwiększyć ilość środków na wypłaty dla obecnych emerytów?

    Ale nie miało ich zwiększyć. Ilość pieniędzy miało zwiększyć
    ujednolicenie systemu. I dodatkowo - problem znam nie z dziennikarskiego
    bełkotu, ale tak się złożyło, że miałem zajęcia z osobą, która
    opiniowała przy wprowadzaniu reformy (i to przed wprowadzeniem reform).
    Przedmiot dotyczył rzeczy aktuarialnych, wiec było przy okazji trochę
    zabawy ze sprawdzaniem bilansowania się systemu. I tak, nie bilansował
    się ten system w 100% (tak jak żadnego państwowy systemu emerytalnego na
    świecie się nie udało sie zbilansować w dłuższym okresie, jesli bierze
    się na pod uwagę zbyt duże zobowiązania zaciągnięte wcześniej, które
    chce się zrealizować). Ale był stabilny w długim okresie czasu, pod
    warunkiem niewyrywania z systemu grup uprzywilejowanych, zniesienia
    przywilejów i włączenia wszystkich do jednego systemu.

    > Ten prasowy
    > bełkot to po prostu krzyk rozpatrzy firm II Filara, któ zrobiły najpierw
    > skok na kasę, a teraz muszą ją zwrócić. Taż już niewydolnysystem dobito
    > po prostu i tyle.

    System miał szansę być właśnie w miarę wydolnym w przeciwieństwie do
    tego, który obowiązywał wcześniej, bo tak przypomne, zanim wprowadzono
    nowy system, juz brakowało pieniędzy w ZUS-ie, a to miało się pogłębiać....

    > Problemem jest to, że obecnie wypłacane są przez ZUS
    > świadczenia osobom zatrudnionym za demoludów, gdzi miały one normalnie
    > odporwadzane skłądki bez kombinowania. A na te wypłaty skłądają się
    > obecnie zatrudnieni, których nie dość, ze ejst mniej (niż demograficzny
    > + emigracja), to jeszcze kombinują, jak tylk osie da by mniej zapłacić.

    Problem jest w tym, że część osób z czasów demoludów, którzy mieli farta
    dostają wyższe emerytury niż wynikałoby to z zasad ekonomii. Inni,
    których zakłady padły zbyt wcześnie mają emerytury głodowe, ponieważ z
    czasów, kiedy były za nich odprowadzane wyższe składki nie można
    namierzyć dokumentów, a później przyszło załamanie rynku i przemiany lat
    89+, gdy wiele zakładów padło, a ludzie pracowali w innych, mniej
    płatnych zawodach, po to by się utrzymać (no właśnei sa regiony w
    polsce, gdzie rząd nie pomagał tak chojnie jak regionom górniczym, czy
    stoczniowym). I niestety emerytura dla nich liczona jest z tego okresu
    niższych składek, bo jedynie wysokość tych mogą udowodnić, pozostałe to
    tylko okres zatrudnienia.

    > I jeszcze z tych skąpych środków wyprowadzono część do II Filara. Ba
    > nawet nie dając samym ubezpeiczonym szansy na rezygnacji z jego
    > dobrodziejstwa.

    Nie wiem, jak z tym dobrodziejstwem, ale nie licz na to, że z ZUS-u
    dostaniesz więcej niż dostałbyś z II filara....

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl