eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoOC komunikacyjne nie jest obowiazkowe! Wykladnia za www.autocentrum.pl › Re: OC komunikacyjne nie jest obowiazkowe! Wykladnia za www.autocentrum.pl
    From: AmtoPm <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: OC komunikacyjne nie jest obowiazkowe! Wykladnia za www.autocentrum.pl
    Date: Fri, 16 Nov 2007 01:38:02 -0800 (PST)

    h.googlegroups.com>:

    > Praktyczna i archaiczna?

    > [...]
    >
    > [...[

    > Teraz jest ustawa...

    > [...]
    >
    > I co jeszcze ciekawego i archaicznego zacytujesz?
    >
    > --
    > Tomasz Nycz
    > [priv-->>X-Email]

    Dzięki za podpowiedź. Zacytuję - mam nadzieję - coś bardziej
    aktualnego:

    NAJPIERW WSTĘP (część istotna poniżej zaznaczona nagłówkiem)

    W opinii Rzecznika Ubezpieczonych obecna regulacja nakazuje do
    ,,nowego" właściciela stosować wprost zasadę tzw. automatycznego
    zawarcia kolejnej umowy na następny 12 miesięczny okres, chyba że
    wypowie on umowę nie później niż na jeden dzień przed upływem okresu,
    na który została zawarta dotychczasowa umowa. W razie zatem
    niewypowiedzenia ,,starej" i zawarcia umowy ,,nowej" w innym zakładzie
    ubezpieczeń posiadacz będzie posiadał ochronę ubezpieczeniową w każdym
    z zakładów: dotychczasowym zakładzie oraz u ,,nowego" ubezpieczyciela.
    Konsekwencją takiego stanu rzeczy będzie możliwość wystąpienia przez
    zakład ubezpieczeń z żądaniem zapłaty składki przez każdego z
    ubezpieczycieli, czego podstawę stanowi art. 813 § 1 kc (składkę
    oblicza się za czas trwania odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń).
    Innymi negatywnymi skutkami takiego stanu rzeczy będzie po pierwsze
    niemożliwość wcześniejszego (przed upływem okresu wskazanego w polisie
    ubezpieczeniowej) rozwiązania umowy, poza wskazanymi poniżej
    przypadkami oraz konieczność pisemnego wypowiedzenia umowy w razie
    braku chęci kontynuowania ubezpieczenia OC w którymś zakładzie
    przynajmniej na jeden dzień przed upływem okresu wskazanego w polisie,
    za wyjątkiem sytuacji, gdy:
    === CZĘŚĆ ISTOTNA 1 ===
    1) nie została opłacona w całości określona w umowie składka za
    mijający okres 12 miesięcy /// lub w przypadku cofnięcia zakładowi
    ubezpieczeń zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej w
    zakresie obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów
    mechanicznych
    =====================
    albo
    2) przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń, ogłoszenia
    lub zarządzenia likwidacji zakładu ubezpieczeń albo oddalenia wniosku
    o ogłoszenie upadłości lub umorzenia postępowania upadłościowego.

    Na powyższe wskazuje art. 28 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych
    (...).
    Zgodnie zaś z dyspozycją art. 33 ustawy o ubezpieczeniach
    obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym oraz Polskim
    Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. nr 124 poz. 1152)
    rozwiązanie umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych
    możliwe jest jedynie w ściśle określonych przypadkach, tj:
    === CZEŚĆ ISTOTNA 2 ===
    1) z upływem okresu, na który została zawarta;
    =====================
    2) z chwilą wyrejestrowania pojazdu mechanicznego;
    3) z dniem odstąpienia od umowy w przypadku określonym w art. 29 ust.
    3 (tj. niezarejestrowanie pojazdu w terminie 30 dni od daty zawarcia
    umowy sprzedaży);
    4) w przypadkach określonych w art. 31 ust. 1 i 4 (tzn. wypowiedzenia
    przez nabywcę pojazdu w terminie 30 dni od daty zakupu);

    5) z chwilą udokumentowania trwałej i zupełnej utraty posiadania
    pojazdu mechanicznego w okolicznościach niepowodujących zmiany
    posiadacza, z uwzględnieniem art. 79 ust. 1 pkt 5 ustawy - Prawo o
    ruchu drogowym;

    6) z upływem 3 miesięcy od dnia ogłoszenia upadłości zakładu
    ubezpieczeń, z uwzględnieniem art. 474 i art. 476 ustawy z dnia 28
    lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz.
    535).

    jak więc rozumem nie ma obowiązku opłacania zaległej składki (?)
    gdyż jeśli opłaciłem kiedys skłądkę jednorazowo za cały rok i juz się
    nie pojawiłem gdy kończyła się umowa, to rozumiem że umowa wygasła,
    automatycznie nie ptrzechodzi na nastęony okres, ważny jest jednak
    okres ubezpieczenia!!!
    tak zwane automatyczne przechodzenie umowy dotyczy sytuacji nabycia
    pojazdu.

    czyli nie będę oplacał składki zaległej, sedno sprawy jednak tkwi w
    tym że ta firma ubezpieczeniowa straszy, że jak nie opłacę skąłdki
    zaległej to wyślę informację do Funduszu Gwarancyjnego i ten przyślę
    karę za brak składki!!! czy w tej firmie aby coś nie oszukują. jeśli
    tak jest to pozostaje kwestia czy taka praktyka jest zgodna z
    równorzędnością świadczeń gdy samochód jest nieużytkowany???