  • 1. Data: 2007-11-15 22:00:06
    Temat: OC komunikacyjne nie jest obowiazkowe! Wykladnia za www.autocentrum.pl
    Od: AmtoPm <a...@g...com>

    Założyłem nowy wątek z odpowiednim tytułem, bo sprawa wydaje się
    nadzwyczaj ciekawa i ...praktyczna.

    Wynika że za pojazd nieużytkowany nie trzeba opłacać składki, firmy
    ubezpieczeniowe twierdza zupełnie co innego!

    z portalu autocentrum.pl:

    Temat dyskusji: Chcę wyrejestrować stary samochód.
    1. Pawel (13.01.2002 15:34)

    Interesuje mnie jakich formalności należy dopełnić aby wyrejestrować
    samochód .
    Czy prawdą jest że aby wyrejestrować samochód należy go zbyć na
    autoryzowane złomowisko ? Jakie przepisy to regulują ?
    Dziękuję.
    2. KRP Marcin Milczarek (23.01.2002 11:37)

    Zgodnie z art. 79.1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu
    drogowym (Dz.U. 1997 Nr 98 poz.602) pojazd podlega wyrejestrowaniu,
    na
    wniosek jego właściciela, w przypadku:
    1) zniszczenia (kasacji) pojazdu, jeżeli jego właściciel przedstawił
    zaświadczenie o przekazaniu pojazdu do składnicy złomu wyznaczonej
    przez wojewodę,
    2) kradzieży pojazdu, jeżeli jego właściciel złożył stosowne
    oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za fałszywe zeznania,
    3) wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany lub
    zbyty za granicą,
    4) zniszczenia (kasacji) pojazdu za granicą,
    5) udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty pojazdu.
    Należy podkreślić, że pojazd wyrejestrowany z powodu zniszczenia
    (kasacji) nie podlega powtórnej rejestracji.
    Samochód można wyrejestrować jeżeli został spełniony jeden z warunków
    określonych w punktach 1 5. Jeżeli ten warunek zostanie spełniony
    powinien Pan złożyć do organu rejestrującego, czyli starosty wniosek
    wyrejestrowanie pojazdu.

    3. Pawel (23.01.2002 21:39)

    Czy wobec powyższego wypłacenie szkody całkowitej przez
    ubezpieczyciela i pozostawienie wraku dotychczasowemu właścicielowi w
    celu zbywania go na części daje podstawę do wyrejestrowania pojazdu ?
    - bez przekazania do składnicy złomu .
    Jeżeli nie czy istnieje obowiązek opłacania składek z tytułu OC?
    4. KRP Marcin Milczarek (24.01.2002 09:36)

    Po dokonaniu wykładni przepisu, który zacytowałem Panu w poprzedniej
    wypowiedzi można dojść do wniosku, że wypłata odszkodowania i
    pozostawienie wraku dotychczasowemu właścicielowi w celu zbywania
    jego
    części nie jest podstawą do wyrejestrowania pojazdu. W opisanym przez
    Pana przypadku można wyrejestrować auto jeżeli przedstawi Pan
    stosowne
    zaświadczenie o przekazaniu pojazdu do składnicy złomu.
    Zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 marca 2000
    r.
    w sprawie ogólnych warunków obowiązkowego ubezpieczenia
    odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za
    szkody
    powstałe w związku z ruchem tych pojazdów (Dz.U.2000.26.310) umowa
    ubezpieczenia OC ulega rozwiązaniu z chwilą wyrejestrowania pojazdu.
    Ponadto należy dodać, że umowa ubezpieczenia OC wygasa z upływem
    okresu na który była zawarta.
    Zgodnie z § 4. 1.tego samego rozporządzenia posiadacz pojazdu jest
    obowiązany zawrzeć umowę ubezpieczenia OC za szkody mogące powstać w
    związku z ruchem posiadanego pojazdu. Domyślam się, że nie ma
    możliwości aby poruszał się Pan posiadanym wrakiem co oznacza, że nie
    ma Pan obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC.
    Należy również wspomnieć o § 5 cytowanego rozporządzenia, który
    stanowi, że kierujący pojazdem jest obowiązany na żądanie organów
    uprawnionych lub obowiązanych do przeprowadzania kontroli okazać
    dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia OC ważnej w dniu
    kontroli lub dokument stwierdzający opłacenie składki tego
    ubezpieczenia za okres obejmujący datę kontroli. Jeżeli nie będzie
    się
    Pan poruszał wrakiem to nikt nie będzie miał uprawnienia do
    sprawdzenia, czy opłacił Pan składkę za posiadany pojazd.

  • 2. Data: 2007-11-16 00:01:03
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    AmtoPm w
    h.googlegroups.com>:

    > Założyłem nowy wątek z odpowiednim tytułem, bo sprawa wydaje się
    > nadzwyczaj ciekawa i ...praktyczna.

    Praktyczna i archaiczna?

    > Temat dyskusji: Chcę wyrejestrować stary samochód.
    > 1. Pawel (13.01.2002 15:34)
    [...]
    > 4. KRP Marcin Milczarek (24.01.2002 09:36)

    [...[
    > Zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 marca 2000 r. w
    > sprawie ogólnych warunków obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności

    Teraz jest ustawa...

> [...]
    > Jeżeli nie będzie się Pan poruszał wrakiem to nikt nie będzie miał
    > uprawnienia do sprawdzenia, czy opłacił Pan składkę za posiadany pojazd.

    I co jeszcze ciekawego i archaicznego zacytujesz?

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 3. Data: 2007-11-16 09:38:02
    Od: AmtoPm <a...@g...com>

    h.googlegroups.com>:

    > Praktyczna i archaiczna?

    > [...]
    >
    > [...[

    > Teraz jest ustawa...

    > [...]
    >
    > I co jeszcze ciekawego i archaicznego zacytujesz?
    >
    > --
    > Tomasz Nycz
    > [priv-->>X-Email]

    Dzięki za podpowiedź. Zacytuję - mam nadzieję - coś bardziej
    aktualnego:

    NAJPIERW WSTĘP (część istotna poniżej zaznaczona nagłówkiem)

    W opinii Rzecznika Ubezpieczonych obecna regulacja nakazuje do
    ,,nowego" właściciela stosować wprost zasadę tzw. automatycznego
    zawarcia kolejnej umowy na następny 12 miesięczny okres, chyba że
    wypowie on umowę nie później niż na jeden dzień przed upływem okresu,
    na który została zawarta dotychczasowa umowa. W razie zatem
    niewypowiedzenia ,,starej" i zawarcia umowy ,,nowej" w innym zakładzie
    ubezpieczeń posiadacz będzie posiadał ochronę ubezpieczeniową w każdym
    z zakładów: dotychczasowym zakładzie oraz u ,,nowego" ubezpieczyciela.
    Konsekwencją takiego stanu rzeczy będzie możliwość wystąpienia przez
    zakład ubezpieczeń z żądaniem zapłaty składki przez każdego z
    ubezpieczycieli, czego podstawę stanowi art. 813 § 1 kc (składkę
    oblicza się za czas trwania odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń).
    Innymi negatywnymi skutkami takiego stanu rzeczy będzie po pierwsze
    niemożliwość wcześniejszego (przed upływem okresu wskazanego w polisie
    ubezpieczeniowej) rozwiązania umowy, poza wskazanymi poniżej
    przypadkami oraz konieczność pisemnego wypowiedzenia umowy w razie
    braku chęci kontynuowania ubezpieczenia OC w którymś zakładzie
    przynajmniej na jeden dzień przed upływem okresu wskazanego w polisie,
    za wyjątkiem sytuacji, gdy:
    === CZĘŚĆ ISTOTNA 1 ===
    1) nie została opłacona w całości określona w umowie składka za
    mijający okres 12 miesięcy /// lub w przypadku cofnięcia zakładowi
    ubezpieczeń zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej w
    zakresie obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów
    mechanicznych
    =====================
    albo
    2) przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń, ogłoszenia
    lub zarządzenia likwidacji zakładu ubezpieczeń albo oddalenia wniosku
    o ogłoszenie upadłości lub umorzenia postępowania upadłościowego.

    Na powyższe wskazuje art. 28 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych
    (...).
    Zgodnie zaś z dyspozycją art. 33 ustawy o ubezpieczeniach
    obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym oraz Polskim
    Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. nr 124 poz. 1152)
    rozwiązanie umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych
    możliwe jest jedynie w ściśle określonych przypadkach, tj:
    === CZEŚĆ ISTOTNA 2 ===
    1) z upływem okresu, na który została zawarta;
    =====================
    2) z chwilą wyrejestrowania pojazdu mechanicznego;
    3) z dniem odstąpienia od umowy w przypadku określonym w art. 29 ust.
    3 (tj. niezarejestrowanie pojazdu w terminie 30 dni od daty zawarcia
    umowy sprzedaży);
    4) w przypadkach określonych w art. 31 ust. 1 i 4 (tzn. wypowiedzenia
    przez nabywcę pojazdu w terminie 30 dni od daty zakupu);

    5) z chwilą udokumentowania trwałej i zupełnej utraty posiadania
    pojazdu mechanicznego w okolicznościach niepowodujących zmiany
    posiadacza, z uwzględnieniem art. 79 ust. 1 pkt 5 ustawy - Prawo o
    ruchu drogowym;

    6) z upływem 3 miesięcy od dnia ogłoszenia upadłości zakładu
    ubezpieczeń, z uwzględnieniem art. 474 i art. 476 ustawy z dnia 28
    lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz.
    535).

    jak więc rozumem nie ma obowiązku opłacania zaległej składki (?)
    gdyż jeśli opłaciłem kiedys skłądkę jednorazowo za cały rok i juz się
    nie pojawiłem gdy kończyła się umowa, to rozumiem że umowa wygasła,
    automatycznie nie ptrzechodzi na nastęony okres, ważny jest jednak
    okres ubezpieczenia!!!
    tak zwane automatyczne przechodzenie umowy dotyczy sytuacji nabycia
    pojazdu.

    czyli nie będę oplacał składki zaległej, sedno sprawy jednak tkwi w
    tym że ta firma ubezpieczeniowa straszy, że jak nie opłacę skąłdki
    zaległej to wyślę informację do Funduszu Gwarancyjnego i ten przyślę
    karę za brak składki!!! czy w tej firmie aby coś nie oszukują. jeśli
    tak jest to pozostaje kwestia czy taka praktyka jest zgodna z
    równorzędnością świadczeń gdy samochód jest nieużytkowany???

  • 4. Data: 2007-11-16 13:13:52
    Od: AmtoPm <a...@g...com>

    On 16 Lis, 11:38, AmtoPm <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > tak jest to pozostaje kwestia czy taka praktyka jest zgodna z
    > równorzędnością świadczeń gdy samochód jest nieużytkowany???- Ukryj cytowany tekst

    to trochę dziwne bo raz pisze, że
    rozwiązanie umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych
    możliwe jest jedynie w ściśle określonych przypadkach, tj:
    1) z upływem okresu, na który została zawarta;

    a innym razem pisze, że trzeba zgłosić na dzień przed końcem trwania
    umowy cheć wypowiedzenia umowy...
    a jesli nie zgłosż e to w takim razie zostaje nadal w tym zaklądzie i
    mam wobec nich zobowiązanie z tytułu składki?

    co w takim razie oznacza wymieniona pierwsza możliwość czyli
    rozwiązanie umowy z upływem okresu, na który została zawarta(!)?

  • 5. Data: 2007-11-17 09:36:54
    Od: AmtoPm <a...@g...com>

    Zapodałem watek, poszukałem trochę info to odpowiadam na swoje
    pytania.

    Umowa przechodzi z automatu na następny okres jeśli ubezpieczony nie
    wypowie jej na dzień przed końcem umowy, wówczas jest z automatu nowa
    umowa. I zaklad ubezpieczeń ma prawo żądać skłądkę. jednak gdy
    ubezpieczony nie będzie jej opłacał to po roku aby zrezygnowąć z
    ubezpieczyciela nie musi juz wypowiadać umowy.

    ale nie znalazłem informacji, czy w czasie nieopłacania składki
    obowiązywało ubezpieczenie - innymi słowy czy było ubezpieczenie i
    wierzytelnośc ze strony ubezpieczyciela, czy w momencie nie zaplacenia
    składki w terminie ubezpieczenie się zakończyło??? Gdyby tak było że
    przy braku skałdki ubezpieczenie się przerywa to ustawa byłaby
    niespójna, gdyż trudno byłoby na jej podstawie twierdzić że umowa
    przechodzi na kolejny rok (w przypadku braku wypowiedzenia) - w
    istocie ubezpieczenie przechodziłoby na okres do terminu pierwszej
    wymaganej składki, czyli ubezpieczony mógłby w tym dniu zawrzeć umowę
    z innym towarzystwem (dla zachowania ciągłości ubezpieczenia).