    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nowy wspolnik do spolki cywilnej
    Date: Sat, 15 Sep 2007 23:00:26 +0200

    On Sat, 15 Sep 2007, K wrote:

    > 1. Wspólnicy zobowiązują się wnieść następujące wkłady pieniężne,
    > niepieniężne i własność rzeczy:
    >
    > 1 Wspólnik pierwszy - wkład pieniężny w wysokości 500 zł
    > 2 Wspólnik drugi - wkład pieniężny w wysokości 500 zł
    >
    > 1. Każdy wspólnik ma udział w zyskach i stratach proporcjonalny do wysokości
    > wkładu.
    >
    > jak zrobic, aby udzial w zyskach byl proporcjonalny do zyskow spolki ?

    Teza: zapisać w umowie :)
    Co ciekawsze, na podstawie art.861:
    _117.html
    ...domniemuje się równą wartość udziału.
    A co do udziału w zyskach - patrz art.867.
    NIE wymaga się "proporcjonalności", ale...:

    > nowy, trzeci wspolnik daje zabezpieczenie pod kredyt.

    ...ale ewentualna "nierównowaga" moze ew. powodować pytanie, czy nie
    powoduje to skutków podatkowych.
    Z założenia:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...art.8 wynikałoby, że *sam* wkład tego powodować nie musi.

    Natomiast mam wątpliwości z traktowaniem "zabezpieczenia" jako "wkładu"!

    Jako osoba rozumiem. Potrzebę rozumiem i rozwiązanie rozumiem.

    Ale jako prowadzący DG co to się przepisów naczytał, to ja bym czegoś
    takiego nie odważył się uznać za "wkład do SC"!
    Chcesz wiedzieć dlaczego? Ano, dość dawno temu ktoś z grupowiczów (chyba
    Slayer) zadał "proste pytanie", które przy okazji spowodowało kilka
    refleksji :> (natychmiast stając się "trudnym pytaniem").

    Zacytuję Ci przepis z Kodeksu Cywilnego (link wyżej, tak w ogóle
    poczytaj w tych przepisach :)):
    +++
    Art. 863
    § 1. Wspólnik nie może rozporzšdzać udziałem we wspólnym majštku
    wspólników ani udziałem w poszczególnych składnikach tego majštku.
    § 2. W czasie trwania spółki wspólnik nie może domagać się podziału
    wspólnego majštku wspólników.
    ---

    Mówiłeś, że zabezpieczenie rozważacie jako *wkład* (udział)?
    Acha.
    To po dobroci spytam:
    - jaką *formę* ma owo "zabezpieczenie"
    - w jaki sposób owo "zabezpieczenie" pozostanie "we wspólnym majątku
    spółki", bo wycofać go NIE WOLNO i jedyną metodą "uwolnienia
    majątku ze spółki" jest rozwiązanie (!) spółki
    - czy "wkładkowicz" o tym wie ;)

    Nie zaprzeczam, że ew. wkład udziałowca, uczyniony *po* zawarciu spółki,
    w taki sposób że jest "nieproporcjonalny", *również* powoduje co nieco
    problemów, głównie podatkowych :(
    Mianowicie pojawiają się pytania o "nieodpłatne świadczenia" na rzecz
    wspólników, i nie ma dobrej odpowiedzi jak to zgrabnie ugryźć, żeby
    było prosto i dobrze :(

    Jeszcze na deser: mam, a jak sądzę sporo grupowiczów tu
    i na podgrupie .prawo.podatki świadomość, że jest sporo
    przepisów, które dopóki "nic się nie stało" jakieś skromne
    98++% osób których to dotyczy nie przestrzega i nic się nie dzieje.
    Ale jak coś się stanie...

    Przykład - klasyka:
    +++ Tenże Kodeks Cywilny +++
    Art. 868
    § 1. Wspólnik może żšdać podziału i wypłaty zysków dopiero
    po rozwišzaniu spółki.
    § 2. Jednakże gdy spółka została zawarta na czas dłuższy, wspólnicy
    mogš żšdać podziału i wypłaty zysków z końcem każdego roku obrachunkowego.
    ---

    ...z czego wynika, że wspólnicy *nie mogą* pieniędzy zarobionych w trakcie
    roku traktować "jak pensję" i wyciągać z kasy na potrzeby osobiste,
    bo oni pracownikami nie są :) i mają zysk "raz na rok"! :)

    Nie wykluczałbym więc, że nikt się nie przyczepi ani "wkładu" w postaci
    zabezpieczenia (które jak się domyślam, ma być okresowe, i nie ma
    polegać na tym że na cały czas trwania spółki ten jeden wspólnik ma
    "poręczać więcej") ani ew. dania tego zabezpieczenia po wejściu do
    spółki (i doszukiwania się w tym "nieodpłatnego świadczenia" w wysokości
    poręczenia, które by przypadło na pozostałych).
    Ale....
    Jakby tak na mnie padło :), to bym przyjął że wpis w EDG jest znacznie
    bardziej "trwały" (a nie sposób zmniejszyć wkładu żeby było to zgodne
    z przepisami, nawet jak w urzędzie zmianę umowy przyjmą - będzie ona
    nieprawidlowa), więc wolałbym wersję z udzielaniem poręczenia "po"
    i kombinowaniem jak to ma być :( albo wręcz spółkę cichą (z legalnym
    przychodem dającego poręczenie i opodatkowaniem tego przychodu, bo
    spółka cicha nie oznacza czegoś przestępczego).
    Ale prawnikiem to ja nie jestem, doradzać nie doradzam, tylko wskazuję
    *niektóre* 'kfiatki' - te o ktorych wiem.

    pzdr, Gotfryd