    From: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Niepłacący lokator a eksmisja
    Date: Tue, 21 Jan 2003 20:18:12 +0100

    | Opłata miesięczna składa się z czynszu i opłat za media /woda,śmieci/ .
    Czy
    | wszystko przedawnia się po 3 latach?
    |
    | I skoro wszystko tworzy jeden dług to dlaczego w zeszłym roku wypełniałam
    | wnioski do sądu o tzw."nakazówkę" w stosunku do jednego najemcy i
    musiałam
    | osobno wystąpić z wnioskiem o dług z każdego miesiąca?

    Bo jednak - moim zdaniem - każda należność czynszowa jest osobna. Nie chce
    mi się teraz udowadniać tego teoretycznie, albo szukać na podparcie OSN-ów.
    Więc tak raczej praktycznie.

    Gdyby należność czynszowa za wszystkie okresy byłą jedną należnością to
    wówczas prawidłowo należałoby po pierwszym miesiącu wystawić fakturę, a
    następnie nie wystawiać nowych, tylko korekty do starych po każdym miesiącu,
    no i adnotacje, że częściowo zapłacono. Chyba widać gołym okiem, że to
    absurd, więc nie będę tego dowodził. Jednak wystawia się co miesiąc nową
    fakturę (jeśli oczywiście taki obowiązek jest) i stąd jest to nowy dług.

    Co do tego, czy można zapłacić za luty, nie płacąc za styczeń, to przyszedł
    mi do głowy taki pomysł. Załóżmy, że reguluję należności na podstawie
    blankietów. Każdy za kolejny miesiąc. Wydrukowane z góry przez wierzyciela
    (tak jest w wielu wypadkach: abonament, czynsz itp.) Pomyliłem się i w
    styczniu zapłaciłem na blankiecie za luty, w lutym na blankiecie za marzec i
    tak dalej. Mijają trzy lata i jeden dzień, a ja nie płacę za ten już czwarty
    z kolei styczeń na blankiecie lutowym, tylko plącę normalnie w lutym.
    Wierzyciel oczywiście wzywa mnie do uregulowania należności za styczeń, a ja
    mu okazuję blankiet, że zapłaciłem (w grudniu, ale przed terminem mogę -
    moja sprawa). No to pyta o grudzień, przynoszę grudniowy i tak dalej. W
    końcu pyta o ten pierwszy styczeń, a ja mówię.
    - Rzeczywiście, zapomniałem - no ale się przedawniło, bo już minęło 3 lata.
    I właśnie dla tego, rozsądnie myślący wierzyciel musi monitorować nie tylko
    to, czy ilość pieniążków na koncie dłużnika zgadza się po stronie aktywów i
    pasywów, ale i to, czy zgadzają się tytuły płatności.