  • Data: 2006-04-13 07:19:46
    Temat: Re: Nagrywanie rozmow telefonicznych
    Od: Olgierd <n...@n...problem> szukaj wiadomości tego autora

    Osoba przedstawiająca się jako *Marta Wieszczycka* stuknęła w klawisze i
    oto co powstało:

    > I co takiego powoduje, że uznajesz, że nie spełnia?

    Brak dostatecznego zindywidualizowania.
    Jeśli uznasz treść lekcji/wykładu za utwór to będziesz miała 1001 procesów
    o plagiat.
    Jeśli uznasz pamiątkowe zdjęcie z wakacji pod Wawelem za utwór to
    będziesz mogła pozywać wszystkich innych turystów, którzy pozują w tym
    samym miejscu. Jeśli utwór (kadr, wykład) podlega ochronie
    prawnoautorskiej - nie wolno jego naśladować/kopiować etc. etc.

    > Na danym poziomie nauczyciel musi przerobić z uczniami kilka
    > czasów, kilka konstrukcji gramatycznych i nauczyć ich porozumiewania się
    > np. w podstawowych sprawach życia codziennego, ale to na jakich
    > przykładach będzie ich tego uczył, jak będzie wyglądała lekcja, jak będzie
    > wpływał na zwiększenie ich percepcji, co będzie po kolei robił, jakie
    > pytania zadawał, to wszystko składa się na scenariusz lekcji. Ten sam
    > program można przecież przerabiać na tysiące sposobów.

    Być może trzeba sprawdzić, czy uczniowie mają umowy zezwalające im na
    notowanie tych pasjonujących efektów ich twórczej pracy. Nie wiem dlaczego
    miałbym domniemywać, że nie ma prawa do nagrywania, ale jest do notowania.
    Przecież jeśli własnoręcznie przepiszę scenariusz filmowy to też
    dopuszczam się naruszenia.

    > Ale nawet jeżeli nauczyciel jedynie odtwórczo wykorzysta nie swój
    > scenariusz lekcji (wydawnictwa chętnie je przeciętnym nauczycielom
    > udostępniają), to przecież ten scenariusz sam w sobie jest utworem na
    > takiej samej zasadzie, jak scenariusz sztuki.

    Jako utwór zależny wymaga zgody właściciela praw do utworu "głównego".

    ?skad=rss

    > No to akurat jest przykład skrajnej głupoty i niekompetencji i dyrektora i
    > nauczycielki. I nie piszę tu o znajomości prawa, tylko o ich
    > predyspozycjach zawodowych. Przy takim braku dobrej woli można się
    > zastanowić, czy nadają się do swoich ról. Bo tu nie chodzi o to, czy prawo
    > daje im możliwość decydowania. Chodzi tylko o to, jak nauczyciel i
    > dyrektor w szkole specjalnej mogą być do tego stopnia pozbawieni empatii?

    Bo ja wiem, nie wolno czynić nikomu zarzutu z tego, że korzysta ze swoich
    praw. Jeśli nauczyciel i dyrektor - i Ty - mówicie, że ta lekcja to utwór,
    to jest dla mnie jasne, że jeśli kuratorium pogoni to towarzystwo, to
    belfrzy pójdą do sądu i wygrają.

    > Tylko że nagrywanie stanowi odrębne pole eksploatacji, a notowanie nie. A
    > to za co płacą studenci określa ich umowa ze szkołą, regulamin itp.

    Art. 50 pr. aut. nie jest katalogiem zamkniętym!!!

    > Żeby nie było wątpliwości.
    > Z ustawy wynika, że autor może dysponować utworem na wszelkich polach
    > eksploatacji, a licencja dotyczy wyłącznie pól eksploatacji, które zostały
    > w niej wymienione.

    Nie ma takich wątpliwości. Jest wątpliwość, czy treść wykładu jest objęta
    prawem autorskim, czy w przypadku udowodnienia, że ten sam nauczyciel
    sprzedaje te prawa od 10 lat na podstawie identycznej umowy tej samej
    szkole, czy może się w 10. roku powołać na naruszenie jego praw przez
    ucznia?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    ||| JID:o...@j...org ||| listel: moj_nick (at) post (dot) pl |||