    From: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nadgodziny - rozliczenia, przedawnienie etc.
    Date: Fri, 20 Aug 2004 11:22:51 +0200

    Użytkownik "Borszczuk" <c...@U...wfmh.org.pl.TW> napisał w
    wiadomości news:cg1jgf$psv$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Witam,
    >
    > Mam kilka pytan dot. nadgodzin:
    >
    > 1. czy nierozliczone nadgodziny moga sie jakos przeterminowac?
    > Np. pracownik robil nadgodziny w 2002 roku a do dzis nie ma
    > za to zaplacone lub przyznane dni wolne. Czy moze sie domagac
    > wyplaty lub innej formy rozliczenia czy juz za pozno?

    Przedawniają się po 3 latach, jak każde roszczenie ze stosunku pracy - 291 §
    1 kodeksu pracy, ale nic nie stoi na przeszkodzie domagać się przed sądem
    nawet za starsze okresy - sąd uwzględnia przedawnienie tylko na zarzut
    strony przeciwnej zgłoszony przed wdaniem się w spór co do istoty sprawy.

    > 2. Jesli pracodawca "poprawia" listy obecnosci usuwajac podpisy
    > z dni wolnych (pracownik przychodzi w sobote do pracy
    > (jego dzien wolny), podpisuje liste a potem pracodawca
    > "poprawia" liste zeby podpisu nie bylo, to czy mozna to
    > zglosci do prokuratury czy gdzie indziej (gdzie)?

    Do prokuratury - tak ale wymerzone to będzie w konkretną osobę która
    dokonywała fałszerstw (chyba że u ciebie pracodawca to osoba fizyczna i sama
    zajmuje się listami), pracodawca ma obowiązek prowadzić ewidencję czasu
    pracy i udostępniać ją pracownikowi na żądanie. Inny organ to PIP

    > 3. Pracownik po godzinach chodzil na poczte wysylac listy firmowe
    > (w godzinach pracy pracodawca nie pozwalal). Czy mozna domagac
    > sie jakies rekompensaty za to majac tylko liste dni w ktorych
    > te wyjscia mialy miejsce ale bez czasow trwania (choc mozna zalozyc
    > ze kazde trwa ca srednio 30 minut +/- lacznie z dojazdem)

    i tak należy to udawadniać - i pracodawcy i przed sądem pracy, wiarygodność
    ostatecznie i tak oceni sąd dlatego warto pomyśleć np. o świadkach

    > 4. pracownik po godzinach jezdzil do marketow robiac zakupy towarow
    > na uzytek firmy. Czy mozna to jakos rozliczyc (pracownik nie ma
    > listy dni ale na wszystkie zakupy tego typu sa faktury na firme).
    > czy to starczy?

    jak wyżej, jeśli jeszcze faktury za nabywcę podpiswałeś nazwiskiem to jest
    to już ewidentny dowód Twojej obecności

    > 4. jesli w/w opisane dojazdy na poczte i po zakupy robione byly prywatnym
    > samochodem to czy mozna domagac sie jakos rozliczenia tych kosztow?
    > jak najlepiej?

    podstawą używania samochodu prywatnego do celów służbowych jest umowa, ale
    jakoś musiałeś na tę pocztę i do sklepu dojechać - ja myślę że próba darmo,
    wrzuć jakąś kwotę korespondującą z odległością i zużyciem paliwa twojego
    auta oraz narzutem na amortyzację - tak żebyś sądowi mógł wytłumaczyć
    dlaczego chcesz z tego tytułu kwoty x a nie y złotych.