    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mundur galowy
    Date: Mon, 12 Jun 2023 16:54:08 +0200

    On Mon, 12 Jun 2023 15:56:01 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Nie będę się wypowiadał, bo nie wiem, tym nie mniej ani to order, ani
    > odznaczenie.

    Cos chyba wiecej niz "odznaka", bo jednak nadawane.
    Czym sie różni odznaka od odznaczenia? :-)

    -polskich-ratownikow-pochodzacy-z-powiatu-jedrzejows
    kiego-wyrozniony-przez-prezydenta-turcji-aa-bqFW-yvF
    r-FyDU.html

    > "Brygadier Grzegorz Borowiec, strażak dowodzący polską grupą
    >
    > Na temat takich orderów czy pamiątek przeważnie śmieszkują osoby nie

    No, tu tylko chcialem pokazac, ze zarganiczne sie zdarzają.

    > mające zielonego pojęcia jak i za co się to daje. Pomijając nieliczne
    > przypadki, to nie dostajesz odznaczenia państwowego za ujęcie groźnego
    > bandyty - przykładowo. W praktyce często tak bywa, ale w uzasadnieniu
    > pisze się o oddaniu dla służby, poświęceniu i innych podobnych
    > frazesach. Mamy order "za ofiarność i odwagę", który daje się za
    > określony czyn. Ale nawet nie wiesz, podobnych czynów jest na co dzień
    > popełnianych. Ilu ludzi ratuje innych i nikt im orderu nie daje.

    A co sie daje za umiejętne spławienie petenta zgłaszającego oszustwo?

    Ba, nie smiechu, ale wk* dostaję.
    Policjantem jestes, szczególnie na wyzszym stopniu,
    to order "za długoletnią służbę" dostaniesz.
    Chocbys tam jakos nieszczególnie sie zasłużył.

    Urzednikiem jestes - dostaniesz.
    Nauczyciele dostaną, lekarze. Górnicy.

    A sprzątaczka ze szkoły to jakas gorsza?
    A robotnik z fabryki, sprzedawca w sklepie, mechanik samochodowy,
    programista, itp ?

    > Ogarniasz, o czym ja piszę? Ja nie wiem w jaki sposób Generałowi to
    > wręczono.

    Ja tam nie tylko o generale piszę.

    > Po zatym, jesl ito była uroczysta zbiórka w USA, to polskie
    > władze mogą o tym nie wiedzieć.

    Mogą.
    Ale jak polskie wladze robią uroczystą zbiórke, to chyba wiedzą :-)

    > Sądzę, że nie, albowiem najpierw musiała przejść odpowiednia procedura.
    > Tego nie robi się na wariata.

    Moze i tak, ale na mój gust, to ma prawo wyrazic wdzięcznosc
    i nie musi przy tym patrzec na cudze przepisy :-)

    > I ja się boję, że dokładnie tak to mogło wyglądać. Tylko tego później
    > już nikt nie zrobił. Ale to domysł, a nie wiedza.

    > To gdzieś widziałem. I nie Prezydent pyta. Zanim Prezydent RP dostanie
    > wniosek do rozpatrzenia muszą być dołączone stosowne zgody, opinie itd.

    > I właśnie dlatego te dokumenty są niejawne. Powiedzmy, ze oceniam, że
    > order powinie dostać mój kolega Słowak. Piszę wniosek. Potem to jest
    > Słowacy zgodę wyrażają, ale Pan Prezydent jest odmiennego zdania. Wiesz,
    > jakie by to było głupie, jakby się ktoś o tym dowiedział?

    No własnie. Wiec kiedy Słowaków pytasz?
    Jak już krajowa droga jest zakończona i nadanie pewne, bo inaczej
    troche głupio. Moze i ich MSZ zachowa sprawe w dyskrecji,
    ale niesmak pozostanie.

    A w drugą stronę, to jak widzisz - u nas zgodę sie wydaje po nadaniu.
    Najpierw nadanie, potem zgoda, a nie odwrotnie :-)

    > Art. 31.5 Ustawy o orderach - ale pośrednio. Jest gdzieś jeszcze
    > procedura do tego, ale nie pamiętam gdzie.

    No wlasnie bardzo posrednio

    5. Wniosek o nadanie orderu lub odznaczenia osobie nieposiadającej
    obywatelstwa polskiego lub zamieszkałej stale za granicą przedstawia
    Prezydentowi minister właściwy do spraw zagranicznych.

    Ale może zakładają, ze MSZ ma rozeznanie w przepisach prawnych
    i załatwi co trzeba ...
    tylko zaraz - a kto ministrowi moze podpowiedziec, że jest taki
    jeden zasłuzony Słowak ... i na jakiej podstawie może podpowiedziec
    :-)

    J.