    From: Piotr NetExpert <p...@n...wytnijabywyslac.net.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mieszkanie: Czyje będzie?
    Date: Fri, 10 Apr 2009 18:30:59 +0200

    Tristan pisze:
    > mam mieszkanie kupione przed ślubem. Teraz rodzice moi dokładają kasę i chcę
    > kupić większe. Czy to nadal będzie majątek odrębny, czy żona będzie miała
    > prawo do połowy?

    Cala kasa na mieszkanie idzie ze sprzedazy twojego i darowizny od
    rodzicow, czy twoja zona (czy tez wy wspolnie) cokolwiek doklada?

    Jezeli nic z majatku wspolnego do tego nie dokladasz, na podstawie art
    33 pkt 10 KRO mieszkanie bedzie twoje. Pozostaje tylko upewnic sie, ze w
    przyszlosci nie bedzie mozna podwazyc tego faktu.

    Obawiam sie, ze rady, ktore dostałes, o wpisaniu informacji o
    pochodzeniu pieniedzy w akt notarialny, nie sa najlepsze. Generalnie
    oswiadczenie jednego wspolmazlonka nie jest wystarczajacym dowodem na
    pochodzenie srodkow z majatku osobistego. Wydaje mi sie, ze notariusz
    nic tu nie zmieni (jezeli w ogole bedzie chcial to wpisac - niby jak ma
    to zweryfikowac?).

    Byc moze wpisanie tego w akt notarialny cos by dalo, jezeli oboje byscie
    w nim to potwierdzili? Tylko po co macie tam byc oboje, skoro to ty
    kupujesz mieszkanie?

    Samo wpisanie tylko ciebie w akt notarialny tez nic ci nie da. Gdybys
    kupowal mieszkanie za wspolne pieniadze i w akt notarialny wpisal tylko
    siebie, mieszkanie i tak byloby wspolne.

    Wazne jest aby rodzice darowali pieniadze tylko tobie. Upewnij sie tez
    aby w przyszlosci ten fakt nie budzil watpliwosci. Tu mysle wystarczy
    odpowiednia umowa darowizny, przelew i pcc do US.

    Dobrze by bylo aby pieniadze wplynely na twoj rachunek tuz przed
    zaplaceniem za mieszkanie. Im krocej beda lezaly, tym bardziej oczywiste
    bedzie to skad sie wziely.

    Pamietaj, ze domniemuje sie, ze wszystko co kupujesz w trakcie
    malzenstwa stanowi majatek wspolny. Dzielac majatek bedziesz musial
    _udowodnic_, ze mieszkanie jest twoim odrebnym. Zadbaj o jak najwieksza
    ilosc niezbitych dowodow.

    I jeszcze jedno. Jezeli po zakupie mieszkania wyremontujesz je (jesli na
    wtornym, albo zrobisz to po kolejnych 10 latach) lub wykonczysz (jesli
    nowe), tez bedzie mialo znaczenie skad na to poszly pieniadze.
    Mieszkanie nadal bedzie twoje, ale moze sie zdarzyc, ze bedziesz przy
    podziale musial zwrocic czesc nakladow.
    --
    pozdrawiam
    Piotr Szafarczyk