    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Melioracyjna studzienka- kto tym gospodaruje?
    Date: Thu, 25 Dec 2003 12:41:44 +0100

    Użytkownik "jarkog" <l...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:bscbc8$5fl$1@news.onet.pl...
    > Są dwa plany tej parceli z różnych okresów.

    Ważny jest ten, który jest w Wydziale Geodezji Urzędu Miejskiego w chwili
    obecnej.

    > Poniżej przedstawiłem sytuację :) Ale właśnie, gdzie można znaleźć
    > przepisy omawiające kto za co odpowiada?

    W kodeksie cywilnym. W wypadku dziur w ziemi odpowiada właściciel
    nieruchomości. I nie bardzo się może tłumaczyć, że nie wie kto tę dziurę
    wykonał. O ile jest to jakaś trwała dziura, a nie kopiec kreta.

    > Bo jak do tej pory Gmina i
    > pozostałe instytucje spychają wszystko byle dalej od siebie. Właściciel
    > twierdzi że jak wchodił w posiadanie pola to nie było żadnych studzienek
    > a sam nie występował o ich budowę. Nikt nie wie kto i kiedy je zbudował
    > i się nie przyznaje do nich tak właśnie jak w przypadku:

    Jeśli rolnik jest pewien, że sam tego kanału nie wybudował (no chyba
    powinien to zauważyć - kilka złotych to kosztuje), to ja bym na jego
    miejscu złożył zawiadomienie do prokuratury powiadamiając, że ktoś bez
    wymaganego zezwolenia zbudował ten obiekt. Prokuraturze, a w zasadzie
    Policji będzie łatwiej ustalić, twórcę tej pułapki. A twórca ten powinien
    ponieść również i cywilne konsekwencje, albowiem w mojej ocenie robiąc
    taka studzienkę i nie zabezpieczając jej właściwie powinien był brać pod
    uwagę, że ktoś tam może wpaść.

    Drugą osobą odpowiedzialną za zabezpieczenie studzienki był administrator
    tej drogi. Do kogo ona należy? Rolnikowi można przypisać winę tylko o
    tyle, o ile wiedział o studzience i jej nie zabezpieczył albo kogoś nie
    powiadomił o niebezpieczeństwie. Ale takie rzeczy trudno udowodnić.