  • Data: 2020-04-15 10:06:31
    Temat: Re: Maseczki - jak to wygląda w prawie innych krajów?
    Od: Kviat szukaj wiadomości tego autora

    > otóż żelazna logika, to takie powiedzenie, o czymś co wydaje się
    > logiczne, ale tylko na pierwszy rzut oka, nie bierze pod uwagę
    > wszystkich uwarunkować, tylko bardzo uproszczony model.

    Być może u Ciebie tak jest.
    W moim świecie to co napisałeś nazywamy paralogizmem.

    > Przykładem
    > takiej żelaznej logiki jest taki dowcip:
    > "Co jest ważniejsze: słońce, czy księżyc"
    > "księżyc, bo słońce świeci w dzień, jak i tak jest jasno, natomiast
    > księżyc świeci w nocy"

    Nie. To nie jest przykład żelaznej logiki.
    To jest właśnie przykład na paralogizm, czyli błędne rozumowanie
    prowadzące do fałszywego wniosku. Jest to błąd fałszywego założenia
    (Księżyc nie świeci).

    > Masz tu właśnie przykład żelaznej logiki. mam nadzieję, że przykład
    > wyjaśnił wystarczająco obrazowo określenie. Nie sądziłem, że ktoś go
    > może nie znać.

    Też mi się to w głowie nie mieści, że ktoś może go nie znać.
    Żelazna logika oznacza logikę elementarną, podstawową. Nie do
    podważenia, widoczną na pierwszy rzut oka. O ile "zwykła" logika może
    komuś sprawić trudności poprzez swoje niuanse i nie zawsze intuicyjne
    zasady wnioskowania, o tyle logika żelazna, elementarna jest na tyle
    czytelna, że zrozumiała nawet dla laika.

    Dlatego właśnie zwrotu żelazna logika używa się w przypadkach
    podstawowych, gdzie coś wynika z czegoś wprost, bez konieczności
    przedstawiania ciągu logicznego.

    Jeżeli A to B -> Żelazna logika

    A to C ponieważ:
    Jeżeli A to B, a B to C, to A to C