  • Data: 2013-02-08 01:01:26
    Temat: Re: Mandat od ITD bez zdjecia
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Ano.
    > Problem w tym, że primo użeranie się z wygraniem słusznej
    > sprawy kosztuje, bo sprzedawcy/właścicielowi za udział
    > w postępowaniu nikt nie płaci a kontrolerowi i owszem,
    > a secundo "każdy" (znaczy przeciętny kontrolowany) obawia
    > się konsekwencji pt. "będziemy szukać tak długo aż coś
    > znajdziemy".
    > I cały hak w słowie "długo" - bo całość jest odpowiednikiem
    > godzinnego prowadzenia "kontroli" przy kontroli drogowej.
    > Jak kontrolowany się spieszy to woli mandat zapłacić,
    > nawet "niesłuszny" :>

    Nad obawami trudno mi dyskutować, ale w praktyce to niespecjalnie realne.
    Przecież UKS musi doręczyć zawiadomienei o kontroli itd. Z moich
    obserwacji - a prowadzę je napartwdę z bliska - wynika, że najczęściej
    pracownicy szybko przyjmują nawet nienależne ich zdaniem mandaty z obawy,
    ze pracodawca dowie się o zdarzeniu. A nienabicie na kasie należności, to
    często jednoczesne okradanie pracodawcy. Teraz większość pracodawców
    kasjerów rozlicza "z kasy fiskalnej".

    Zresztą zagadnienie jest bardzo złożone. Przykładowo w Chorwacji masz taki
    przepis, ze wykroczeniem jest nieposiadanie paragonu przez nabywcę przy
    odejściu od okienka. Wprowadzili ten przepis w 2011 roku latem - były
    wielkie plakaty na sklepach itd :-). Podobno też tak mają Włosi, ale tu już
    jest trochę bariera językowa - tłumaczył mi to Włoch po angielsku, który to
    język znam, jak znam. Mogłem coś źle zrozumieć. Tak więc unormowanie
    Polskie jakoś szczególnie złe nie jest :-)