    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mamy sprzatac grob przez 20 lat.
    Date: Fri, 31 Oct 2008 23:46:39 +0100

    On Fri, 31 Oct 2008, Tristan wrote:

    > W odpowiedzi na pismo z piątek 31 październik 2008 16:25
    > (autor Cezar
    > publikowane na pl.soc.prawo,
    > wasz znak: <gef831$8l6$1@achot.icm.edu.pl>):

    > No to bez sensu prawo... Skoro to moja kasa, to powinienem ją móc dać pod
    > warunkiem. Jak komuś się warunek nie podoba, to niech nie przyjmuje spadku.

    Ale to by wymagało "koronera do spraw cywilnych" (znaczy urzędowego
    przedstawiciela, który ma zadbać o coś w interesie zmarłego).
    Można to *częściowo* obejść zapisem - czyli coś tam (bezwarunkowo)
    rozporządzeniem testamentowym przydzelić osobie A, a następnie
    pod warunkiem (lub z zastrzeżeniem terminu) zobowiązać osobę A
    aby część otrzymanego świadczenia "podała dalej" osobie B
    (ściślej z przepisu nie wynika, że musi to być część świadczenia,
    ale na rozsądek należy przyjąć do oceny WARTOŚĆ oraz że jak zapis
    będzie większy od udziału z testamentu to spadkodawca każe się
    wypchać :D)
    Art. 975
    Nie ma w tym momencie problemu z przedstawicielstwem - mamy dwie
    "żywe" strony (A i B) które jak chcą mogą się sądzić.

    pzdr, Gotfryd