  • Data: 2012-10-17 21:10:14
    Temat: Re: Mam prawo wiedziec
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 17.10.2012 19:43, m pisze:

    > 16kbps (więcej nie trzeba do takiego archiwum)

    Powiedzmy.

    > * 100h (niech tyle
    > średnio rozmawia abonent przez telefon miesięcznie)

    Trochę mało, ale powiedzmy.

    > * 600 (niech
    > obowiązek przetrzymywania jest 5 lat).
    >
    > To daje na abonenta 16 * 100 * 3600 * 600 kbps = 16*36*6 * 10^9bps = 432
    > GB.

    Konkretnie to 16 000 b/s = 2000 B/s

    2000 B/s * 3600 s/h * 100 h = 720 MB (w miesiącu)

    720 MB * 600 miesięcy = 430 GB

    Czyli powiedzmy że się zgadza.

    Na razie.

    > IMHO jest to wykonalne. Ciut kosztowne, ale do udźwignięcia.

    Nie, bo bezmyślnie liczysz tylko koszt samych dysków.

    Teraz tak... Można przyjąć, że wychodzi jeden dysk 0,5TB na jednego
    abonenta. W ciągu 5 lat jest prawie pewne, że dysk padnie. Zatem muszą
    być co najmniej dwa chodzące w mirroringu. Pewnie, można inaczej
    kombinować z redundacją, ale wtedy komplikuje ci się algorytm
    zapisu/odczytu/odtwarzania, czyli co zaoszczędzisz na dyskach wydasz na
    moc obliczeniową kontrolerów i większe ryzyko utraty danych.

    Dyski to nie perpetuum mobile - trzeba je zasilić. Średnio ponoć idzie
    na to 10W na dysk "green". Czyli mamy oprócz jakichś 250zł za dysk
    jeszcze 10W * 24h * 30 * 12 * 5 = 432 kWh, co daje mniej-więcej drugie
    tyle w kosztach energii. Pamiętaj - trzeba zdublować, więc mamy już
    1000zł na abonenta co każde 5 lat.

    Liczmy dalej... Jak planujesz, królu złoty, utworzyć macierz na 20
    milionów dysków?

    Trzeba będzie utworzyć wielki cluster macierzy połączonych możliwie
    szybką siecią. Liczmy po 20 dysków na macierz, każda z nich będzie żreć
    około 100W, czyli potrzebujemy stały dopływ energii 100 MW na milion
    macierzy. Dodatkowo 10MW potrzeba na te nieszczęsne dyski. Skąd weźmiesz
    te megawaty energii?

    Macierze trzeba połączyć - będą potrzebne switche.

    To wszystko trzeba będzie klimatyzować - można lekko liczyć, że na
    klimatyzację potrzeba będzie dodatkowe 25% energii.

    Dla twojej informacji - centrum kolokacyjne z kilku-megawatowym
    zasilaniem i miejscem na około 100 szaf po 42U kosztuje miliony, wiele
    milionów.

    I to centrum puste - z samymi ścianami, zasilaniem, zasilaniem awaryjnym
    i kilkudziesięcioma wiązkami światłowodów. Puste i gotowe na przyjęcie
    tych dysków na rozmowy ludzi i całej reszty infrastruktury.

    Trzeba to będzie obsłużyć, zasilić i oprogramować.

    Mam kontynuować, czy wreszcie zaczyna do ciebie docierać, że cena zakupu
    dysków to najmniejszy problem?