    From: Bungo <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: MOPS chce ode mnie wyrwać kasę na ojca (długie)
    Date: Tue, 22 May 2007 00:03:50 +0200

    Piotr napisał(a):

    > Czy MOPS ma prawo nałożyć na mnie obowiązek płacenia, bez wyroku sądu ?

    Poczytaj sobie o obowiazku alimentacyjnym - art.128-144 kodeksu
    rodzinnego i opiekunczego oraz art. 87 krio - "Rodzice i dzieci
    obowiązani są wspierać się wzajemnie."

    MOPS nie ma takiego prawa, ale moze wystapic do sadu. Sad moze
    zasadzic alimenty na podst. art. 87, 128 i 133 par. 2.
    Nie jest jednak pewne, czy ztak bedzie, z uwagi na fakt wczesniejszego
    uchylania sie ojca od placenia alimentow na Ciebie.
    MOPS moze jednak w decyzji administracyjnej okreslic wysokosc
    przyznanej pomocy spolecznej, m.in. w zwiazku z sytuacja majatkowa i
    dochodowa rodziny osoby, ktorej udziela pomocy. Od wszystkiego jednak,
    co niezgodne z naszymi racjami, nalezy sie zawsze odwolywac.
    Podejrzewam, ze chca z Toba zawrzec umowe, abys placil choc czesc kosztow.

    Sad Najwyzszy m.in. w uchwale z 16-12-1987(M.P.88.6.60) - stara, ale
    stosowana, wskazal m.in. na art. 5 k.c. jako podstawe oddalenia
    roszczen alimentacyjnych. W skrocie - niesluszne jest zobowiazywanie
    osoby doznajacej krzywdy do swiadczen alimentacyjnych na rzecz osoby
    ja krzywdzacej. To chyba wyjasnia zasadnicza kwestie.

    Generalnie - jesli sam jestes w niedostatku, oczywiscie nie mozesz
    placic jakichkolwiek alimentow. Co wiecej, nawet jako osoba
    pelnoletnia, masz w trakiej sytuacji prawo do alimentow od rodzicow
    (art. 133 par. 2 krio) - oczywiscie jesli nie sa w niedostatku.

    > Czy mogę w jakiś sposób wpłynąć na to aby umieścili ojca w ośrodku o
    > nizszych kosztach, tak aby jego emerytura wystarczyła na utrzymanie ?

    Nie zajmuj sie tym; jest pelnoletni. Co najwyzej taka okolicznosc
    moglbys podniesc w odpowiedzi na ewentualny pozew o alimenty. Ale w
    Twoim przypadku lepiej od razu powolac art. 5 k.c. Tylko trzeba dobrze
    uzasadnic, bo sedziowie gubia sie przy "piatce".

    > MOPS w piśmie powołuje się na działanie w świetle na art. 50 KPA,
    > zaś w straszaku na dole strony na art. 51 ustawy z 12 marca 2004r o
    > pomocy społecznej

    mozesz podeslac mi skan na priv, to sie do tego odniose. Generalnie
    wzywac na podst. art. 50 kpa mozna jedynie w toku wszczetego juz
    postepowania administracyjnego. Jesli takie wszczeto i wezwano Cie do
    udzialu w nim, to masz prawo obejrzec akta tego postepowania. Idz do
    MOPS-u z oznaczeniem tego postepowania (z wezwania) i poczytaj, o co
    im chodzi oraz jaki maja material dowodowy. Pewnie chodzi o decyzje w
    sprawie przyznania pomocy.

    Powolanie sie na art. 51 ust. o pomocy spolecznej jest niezrozumiale.
    Ten przepis mowi tylko o prawie do tzw. osrodka wsparcia (domu
    pomocy)i nie wynikaja z niego zadne obowiazki dla Ciebie.

    W mojej ocenie powinni powolac sie na art. 103 ustawy o pomocy
    spolecznej o tresci: "1. Kierownik ośrodka pomocy społecznej i
    kierownik powiatowego centrum pomocy rodzinie może, w drodze umowy,
    ustalić z małżonkiem, zstępnymi lub wstępnymi wysokość świadczonej
    przez nich pomocy na rzecz osoby ubiegającej się o przyznanie
    świadczenia. W tym przypadku nie stosuje się art. 96 ust. 1 pkt 3.
    2. Kierownik ośrodka pomocy społecznej ustala w drodze umowy z
    małżonkiem, zstępnymi przed wstępnymi mieszkańca domu wysokość
    wnoszonej przez nich opłaty za pobyt tego mieszkańca w domu pomocy
    społecznej."

    albo na art. 107 mowiacy o tzw. wywiadzie srodowiskowym, w trakcie
    ktorego MOPS ma obowiazek m.in. ustalic sytuacje dochodowa i majatkowa
    osob zobowiazanych do alimentow.

    Mam nadzieje, ze troche Ci rozjasnilem sytuacje. Przepraszam za
    glupawe odpowiedzi niektorych "Dyskutantow". Sadzilem ze akurat na
    grupie >prawo< jest troche wiekszy poziom intelektualny.

    ==>> pozdrawiam:-)
    ==>> Bungo