    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Lokdałny
    Date: Tue, 25 Jun 2024 16:05:10 +0200

    On Tue, 25 Jun 2024 15:25:42 +0200, Tomasz Kaczanowski wrote:
> [...]
    iteseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.552
    .1109&rep=rep1&type=pdf

    > Czym różni się grypa od innych grypopodobnych (poza rodzajem wirusa)?

    No właśnie rodzajem wirusa.

    > Dlatego od pewnego czasu zaczęto używać wirusy powodujące choroby
    > grypopodobne.

    Używać wirusa, czy używać nazwy?

    O ile rozumiem, to problem jest taki, że często chorujemy na
    "przeziębienie", które daje podobne objawy jak grypa - gorączka,
    katar, ogólne zmęczenie, ból głowy - a nikt badania DNA wirusa nie
    robi dla tak błachej choroby, więc nie wiadomo - grypa, czy cos
    podobnego w objawach.
    Za tydzień i tak się skończy, więc nikogo to nie interesuje :-)

    > troszkę ubarwiłeś (pod tezę):
    >
    > "Nadrzędna zasada: Doświadczenie pokazuje, że społeczności stojące w
    > obliczu epidemii lub innych niekorzystnych zdarzeń najlepiej i z
    > najmniejszym niepokojem reagują wtedy, gdy normalne funkcjonowanie
    > społeczne społeczności jest najmniej zakłócone.
    > Kluczowe elementy to silne przywództwo polityczne i w zakresie zdrowia
    > publicznego, zapewniające pewność i świadczenie niezbędnych usług opieki
    > medycznej. Jeśli którekolwiek z nich okaże się mniej niż optymalne,
    > możliwa do opanowania epidemia może doprowadzić do katastrofy."

    tak to chyba nalezy przetłumaczyc/rozumiec.

    > Czyli to wszystko zrobiono odwrotnie, ale cóż. I doprowadzono do
    > katastrofy. Znowu cytujesz coś, czego nie rozumiesz. Zrobiono wszystko
    > inaczej i doprowadzono do katastrofy tak społecznej, zdrowotnej jak i
    > gospodarczej.

    Hm ... napisali co napisali, ale zwykła grypa nie zabija tylu
    pacjentów. Raczej nie.
    Może to było odnosnie jakiejs epidemii "ptasiej" czy "świnskiej" grypy
    pisane?

    Tylko jaka dokładnie jest ich teza? Że służba zdrowia ma sprawnie
    funkcjonować i to zapewni opanowanie epidemii?
    Czy, ze społeczeństwo ma być przekonane, że służba zdrowia sprawnie
    funkcjonuje?

    Bo cos mi się widzi, że Covid położyłby tylu ludzi, ilu położył,
    niezależnie od tego, czy oni wierzą lub widzą to "silne przywództwo
    i sprawną służbę zdrowia", czy nie.

    Maseczki być może pomagają, izolacja społeczna pomoże, siłownie i
    szkoły to się akurat staną "wylęgarnią" wirusa, z których młodzi
    i lekko zakatarzeni będą roznosic dalej - w tym na wrażliwych
    staruszków.
    A potem może zabraknąć respiratorów, i będzie katastrofa.

    I "odczucia społeczne" tu IMO nic nie pomogą.
    A czy Covid przekraczał przeciętną ilość respiratorów ... z lockdownem
    chyba nie, ale to tez mocno zależy ile tych respiratorów jest,
    i na ile Covid podniesie zapotrzebowanie, a konkretnych liczb
    tam chyba nie ma.

    W Londynie tymczasowy szpital stał prawie pusty, i jak to miejscowi
    skomentowali: zwykłe szpitale się zmobilizowały i uruchomiły tych
    respiratorów trochę, poza tym często pacjent potrzebuje innej terapii,
    np dializy, których tymczasowy szpital nie zapewnia, natomiast drenuje
    personel ze zwykłych szpitali.
    No i Johnson jednak lockdown zrobił.

    J.