  • Data: 2005-08-03 20:02:13
    Temat: Re: Lojalka - watpliwosci
    Od: "Jan Kowalski" <n...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

    > - czy przysluguje mi jakies wynagrodzenie z tytulu podpisania tej umowy?
    > jesli
    > tak, to w jakiej wysokosci i przez jaki okres czasu? czy szef MUSI placic
    > czy
    > np. moze zechciec rozwiazac umowe?

    Cała sprawa się właśnie rozbija o to wynagrodzenie. Kodks pracy (art. 101[1]
    i następne) przewiduje wyraźnie, że po ustaniu stosunku pracy za zakaz
    konkurencji pracownikowi należy się wynagrodzneie w wysokości min. 25%
    pensji.
    W komentarzu piszą: "W razie nieokreślenia wysokości odszkodowania lub
    ustalenia go poniżej kwoty z § 3 należy stosować art. 58 § 1 k.c. w tej
    części, która przewiduje, że w miejsce nieważnych postanowień czynności
    prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy. Umowa o zakazie konkurencji
    jest zatem ważna, a były pracownik ma prawo do odszkodowania w wysokości
    określonej w § 3. Analogiczny pogląd - z powołaniem się na art. 18 § 2
    k.p. - wyraził Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 17 grudnia 2001 r., I PKN
    742/00 (jeszcze nieopublikowanym) stwierdzając, że umowa przewidująca
    nieodpłatny zakaz działalności konkurencyjnej po ustaniu stosunku pracy nie
    jest nieważna, tylko klauzula o nieodpłatności zostaje automatycznie
    zastąpiona przez odszkodowanie gwarantowane w art. 1012 § 3."

    > - i generalnie, czy taka umowa jest w ogole wazna :)

    Tak, jest ważna, ale wskutek niewypłacenia wynagrodzenia staje się
    bezskuteczna.

    Art. 1012. (...)§ 2. Zakaz konkurencji, o którym mowa w § 1, przestaje
    obowiązywać przed upływem terminu, na jaki została zawarta umowa
    przewidziana w tym przepisie, w razie ustania przyczyn uzasadniających taki
    zakaz lub niewywiązywania się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania.

    § 3. Odszkodowanie, o którym mowa w § 1, nie może być niższe od 25%
    wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy
    przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji;
    odszkodowanie może być wypłacane w miesięcznych ratach. W razie sporu o
    odszkodowaniu orzeka sąd pracy.

    JK