    From: p...@g...pl (Piotr Dembiński)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Licencji brak - programy komputerowe
    Date: Tue, 28 Aug 2007 12:44:22 +0200

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Acz mamy dwie sprawy:
    > 1. zapisy w umowach licencyjnych, twierdzące jak wyżej (czasami ze
    > znamiennym jawnym dodatkiem "zapisy umowy sprzeczne z prawem
    > miejscowym nie są stosowane", czy jakoś tak :))

    A z którym przepisem w polskim prawie nie jest zgodne udzielenie
    takiej licencji na użytkowanie oprogramowania, która nie zezwala
    licencjonobiorcy na zbycie wynikającego z niej uprawnienia?

    > 2. pytanie czy owe zapisy j.w. są w .pl ważne.
    >
    > IMO:
    > a. jeśli słowo "licencja" *jest* częścią pojęcia "prawa majątkowe"
    > (przyznaję, że wielokroć optowałem za) to owszem, można by wyłączyć
    > prawo do zbycia (art.41.1.2), *chyba* że zachodzi "b" (bo byłby to
    > przepis szczegółowy)
    >
    > b. jeśli "program w pudełku", wyposażony w licencję, jest
    > "egzemplarzem", to oczywiście prawo do zbycia jest bezwzględne
    > (art.51)

    Tak, tylko IMO płytę w pudełku z hologramem należy traktować odrębnie
    od samego utworu. Innymi słowy -- samą płytę i pudełko można zbyć,
    ale nie można zbyć uprawnień wynikających z nawiązania umowy
    licencyjnej (nawiązanie umowy licencyjnej jest dokonywane w chwili
    zainstalowania programu na komputerze).

    Innymi słowy -- osoba, która nabyła płytę z programem od osoby
    uprawnionej do zbycia samej płyty, ale nieuprawnionej do przekazania
    uprawnień wynikających z umowyu licencyjnej, w ramach sprzedaży
    egzemplarza, powinna albo mieć już nawiązaną umowę licencyjną
    z dostawcą tego oprogramowania (zakup dodatkowego nośnika z programem,
    do którego użytkowania już ma się uprawnienia wynikające z wcześniej
    nawiązanych umów licencyjnych) albo po prostu traktować zakupiony
    produkt jak egzemplarz (czyli może sobie poczytać napisy na pudełku
    i na płycie).

    > c. jeśli nie zachodzi ani a. ani b. to przydała by się podstawa
    > prawna. Na mój gust wypadałoby pamiętać, że jeśliby nie wynikała
    > ona z ustawy prawo autorskie, to jej naruszenie nie podpadałoby pod
    > przepisy tej ustawy, prawda?

    Podstawą prawną dla udzielenia licencji na użytkowanie oprogramowania
    jest właśnie ustawa prawo autorskie.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl