  • Data: 2003-08-10 14:56:14
    Temat: Re: Legalnosc Open Source i programow Freeware
    Od: "BaLab" <b...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Adam" <z...@t...podam> napisał w wiadomości
    news:bh5ga7$v3$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > Pozniej poszlo jakies zapytanie poselskie do ministerstwa
    > i okazalo sie, ze
    > nie trzeba nic placic.
    >
    > Jak to jest w praktyce? Sa jakies przepisy?
    > Dochodze do dwoch sprzecznych wnioskow:
    > 1) US nie uwierzy mi, ze pomalowalem sasiadowi za darmo
    > dach, a on dal mi
    > rowniez za darmo samochod, poniewaz w ten sposob mogliby
    > sie tlumaczyc
    > wszyscy i nikt nie placilby podatkow. Co wiec w sytuacji,
    > gdy ktos "podaruje
    > mi oprogramowanie", bo do tego sprowadza sie Open Source?

    To nie to samo. Przy OpenSource twórca określa warunki korzystania z jego
    utworu. To tak jak z prywatnym parkiem - od właściciela terenu zależy, czy
    będzie ustalał opłaty za wejście czy pozwoli wszystkim za darmo z parku
    korzystać. Czy w tym drugim wypadku ktoś musiałby płacić podatki i na jakiej
    podstawie??? Na tej, że w Disneylandzie się płaci???

    Natomiast do sąsiadów może mieć zastosowanie kontrowersyjny przepis
    Ordynacji podatkowej, że jeśli podatnicy tak układają umowy między sobą, aby
    nie płacić podatków, to te umowy mogą zostać odrzucone. Nie mówiąc już o
    takich historiach jak darowizna usług (od ktorej np. VAT trzeba zapłacić bez
    dwóch zdań!).

    > 2) Z drugiej strony autor ma prawo zrobic ze swoim dzielem co chce, w tym
    > nawet rozdac je za darmo.

    O tak, właśnie.

    Pozdrawiam,
    BaLab