    From: m...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ktoś się wypowie w mojej sprawie <-- WYCZERPUJACA ODPOWIEDZ
    Date: 19 Aug 2002 15:31:38 +0200

    > Użytkownik "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > procesie
    > czekania
    >

    > Nieprawda!!! Jeśli prowadzone jest postępowanie w sprawie karnej( a
    > spowodowanie wypadku jest ścigane z urzędu) to wyłącza to jurysdykcję sądu
    > cywilnego.A wyrok sądu karnego jest wiążący dla sądu cywilnego.Tak więc
    > pisanie jakiegoś pozwu jest bezcelowe-najpierw musi zapaść wyrok w sprawie
    > karnej(jeśli takowa się odbędzie bo być może winna jest piesza).

    Powiedzmy tak: sad moze z urzedu (to slowa ustawy) zawiesic postepowanie
    cywilne, jezeli ujawni sie czyn, ktorego ustalenie w drodze karnej lub
    dyscyplinarnej mogloby wywrzec wplyw na rozstrzygniecie sprawy cywilnej. Jest
    to przepis uzupelniajacy inny przepis, mowiacy ze sad cywilny jest zwiazany
    ustaleniami sadu karnego co do popelnienia przestepstwa.
    Jak widac, sad moze aczkolwiek nie musi. Owszem, pewnie w praktyce dzieje sie
    tak czesto. Jednakze w zadnym razie nie mozna mowic o wylaczeniu jurysdykcji!!
    Sad cywilny rozstrzyga inne sprawy niz sad karny i one nie wchodza sobie w
    parade. Jest to (najprawdopodobniej) problem rozstrzygniecia tzw. kwestii
    wstepnych.