    From: Shrek <u...@d...invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kto winny w razie kolizji
    Date: Sat, 10 Sep 2011 23:04:01 +0200

    On 2011-09-10 22:43, Gotfryd Smolik news wrote:

    > Dobrze Ci się widzi, tyle że Shrek zaczął pytaniem o WJAZD.
    > A raczej zjazd.... wrrrr, Shrek, Ty to umiesz zaplątać opis ;)

    No dobra - zjazd z jezdni na parking.

    > No dobra, replay.
    > Kierujący samochodem ZJEŻDŻA z drogi i WJEŻDŻA na posesję,

    Powiedzmy. Tak naprawdę nie na posesję, a na drogę wewnętrzna.

    > jadąc przez WYJAZD z posesji. Ufff... ;)

    Dokładnie.

    > Wtedy nie ma włączania się do ruchu i tu ma rację.
    > Tyle, że dawno nie czytał art.22.1 PoRD, co bym mu mocno polecił ;)
    > (i owszem, ten przepis NIE uzależnia wymogu zachowania SZCZEGÓLNEJ
    > ostrożności od prawidłowości jazdy innych kierujących - a przypomnę
    > iż SZCZEGÓLNA ostrożność nakazuje aby np. w razie braku widoczności
    > skorzystać z "umyślnego" :>, zaś coś takiego jak zatrzymanie
    > lub inne powstrzymanie się od "zmiany" celem oceny sytuacji jest
    > "normą" - dla szczególnej ostrożności)

    IMHO nadinterpretujesz. Na tej zasadzie stałbyś tam do usranej śmierci,
    bo skoro może być to rowerzysta bez wymaganego oświetlenia na chodniku,
    to równie dobrze motor, samochód albo nisko przelatujący F-16, wszystko
    bez oświetlenia, a to już trochę przerasta przyjetą definicję
    szczególnej ostrożności na rzecz skrajnej paranoii;) Ja zjeżdzam z
    jezdni z pierwszeństwem, rower włącza? się do ruchu. Ja mam
    pierwszeństwo i zachowuje szczególną ostrożność zwalniając. Prawie
    zawsze jak dochodzi do rozstrzygnięć o pierwszeństwie jest wymóg
    zachowania szczególnej ostrożności - w ten sposób interpretując zawsze
    można by obciążać winą mającego pierwszeństwo,

    I teraz kluczowe według mnie jest, czy zjeżdzając rowerem z chodnika na
    jezdnię (nawet wewnętrzną) włącza się on do ruchu? Jeśli tak, to IMHO
    niezależnie wyjeżdzam, czy wjeżdzam na drogę wewnętrzną mam
    pierwszeństwo. Jeśli nie, to znaczy, że np parkujący tam (mniejsza o to,
    że niezgodnie z przepisami) samochód też miałby w takiej sytuacji
    pierwszeństwo.

    Shrek.