  • Data: 2004-04-09 22:11:51
    Temat: Re: Kto to jest klamca?
    Od: " Iwa" <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    To bardzo interesujące pytanie.
    Zdarza się, że definicje tego samego słowa mają nieco inne pole semantyczne
    w języku prawnym niż codziennym (np. czasownik modalny :"powinien"). Jednak w
    przypadku "kłamcy" - moim zdaniem z jezyka prawniczego nie można wypracować
    innej definicji niż ta, którą przytacza SJP. Ta jak zakłada, że kłamca to
    osoba, która posługuje się nieprawdą W CELU wprowadzenia w błąd. Wydaje mi
    się, że tym co, odróżnia mówienie nieprawdy od kłamstwa jest właśnie fakt, że
    to drugie jest działaniem zamierzonym i świadomym.
    jezeli adwokat podaje nieprawdę i są na to dowody, to według mnie jest to
    kłamstwo, gdyż tym samym usiłuje on wprowadzić sąd w błąd. Ktoś może
    powiedzieć, że powiedział nieprawdę nieswiadomie, ale uważam, że
    z adwokatem to trochę tak jak z dziennikarzem. Jeżeli coś mówi bądź pisze-
    powinien sprawdzić, czy rzeczywiscie tak jest i przedstawić dowody.
    jezeli dowodów brak-jest to kłamstwo a warto pamietac, że posługiwanie się
    kłamstwem w celu osiagnięcia konkretnych celów (np. wygrania sprawy) to już
    oszustwo ( jest tu nawet jakiś art, kk -tylko nie jestem pewna, czy z kolei
    słownikowa definicja oszustwa jest adekwatna do tej z kk (-: ).

    Zbynek Ltd. <s...@p...com> napisał(a):
    > Ktos moze poczuc sie urazony, ze zarzuca mu sie klamstwo.

    Jeżeli ktos albo nie sprawdza wiargodnosci informacji, albo przyjmuje taktykę
    mówienia nieprawdy w celu wprowadzenia sadu w bład, tzn. ze nie ceni takiej
    wartości jak prawda, wiec gdy usłyszy prawdę o sobie pewie nawet nie poczuje
    się urażony(-: