eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoKrólowie Lewego PasaRe: Królowie Lewego Pasa
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.aabi189.neoplu
    s.adsl.tpnet.pl!not-for-mail
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Królowie Lewego Pasa
    Date: Mon, 8 Jan 2024 14:43:54 +0100
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <1...@4...net>
    References: <c...@g...com>
    <b...@4...net> <un1rbo$2qu6e$1@dont-email.me>
    <54kc5hu7is38.1l1dug1kqimg7$.dlg@40tude.net>
    <un3msq$379ei$1@dont-email.me>
    <1qdl9th9auc3x.9zwfd1rxs3f8$.dlg@40tude.net>
    <un3sru$384p6$1@dont-email.me>
    <3bcuv6uo7nhw$.1838avr1g9sk9$.dlg@40tude.net>
    <un4352$391ja$1@dont-email.me>
    <143v2hy8ossr8.1x3b33p63xqqx$.dlg@40tude.net>
    <un6rm7$3o68j$1@dont-email.me>
    <cuzsejke0s30$.fy402vn0rge9.dlg@40tude.net> <unae94$fk0k$1@dont-email.me>
    <unbf2d$9i0$10$RTomasik@news.chmurka.net>
    NNTP-Posting-Host: aabi189.neoplus.adsl.tpnet.pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
    posting-host="aabi189.neoplus.adsl.tpnet.pl:83.4.34.189";
    logging-data="27649";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
    Cancel-Lock: sha1:uHBig4lhRv4Z9oJdtXgwDnGmTP4=
    sha256:KyALS21LX9Ka35Ah2jv/AC3QiMA+CJ9T3VbuDiNy1iw=
    sha1:l7KqtdADANIF/ZzB+Iz+hZbRcks=
    sha256:kfD7AQI/CJKLf6M9yn7SHg9HUBw7IY/iZYAqNYDYqJw=
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:846516
    [ ukryj nagłówki ]

    On Sat, 6 Jan 2024 13:02:35 +0100, Robert Tomasik wrote:
    > W dniu 06.01.2024 o 03:35, Kviat pisze:
    >>> No ale bmw juz wyprzedzał kie.
    >> Jak wyprzedzał, skoro kia była na lewym, przed bmw, i bmw było na lewym?
    >> Lewym poboczem bmw wyprzedzał?
    >
    > Nie za bardzo chce mi się ten cały wątek przeglądać, ale oderwałeś się
    > od realiów i nie rozumiesz, co do Ciebie się pisze. Postaram się w tym
    > fragmencie wesprzeć J.F. Zatem w kwestii czysto merytorycznej postaram
    > się wyjaśnić Ci tę jedną odniesioną przez Ciebie kwestię:
    >
    > Z dostępnych w różnych miejscach opisów wynika, że przebieg zdarzenia
    > był mniej więcej taki, że BMW nadjeżdżało z tyłu i zasygnalizowało
    > światłami zamiar wyprzedzania, a następnie podjęło to wyprzedzanie z
    > prawej strony KIA jadącego lewym pasem. Tylko w takiej konfiguracji ma
    > sens zdanie, że KIA im drogę zajechała. Na lewym zajechać nie mogła, bo
    > tam była. Skoro BMW, a potem KIA zjechały na prawy i w nikogo nie
    > trafiły, to widać tam na prawo było pusto. Zresztą jest ten filmik
    > nakręcony z jadącego z przeciwka samochodu i tam również nie widać nic
    > na pasch po prawej stronie. Stąd wydaje mi się, że to jest najbardziej
    > prawdopodobne wyjaśnienie.
    >
    > KIA zobaczywszy nadjeżdżający pojazd zaczęła zmieniać pas na prawo
    > (pytanie, czy BMW włączyło prawy kierunkowskaz), by zrobić miejsce z
    > lewej strony. I teraz BMW widząc prawy kierunkowskaz KIA miało dwie
    > możliwości. Albo uciekać jeszcze bardziej na prawo i zaryzykować, że KIA
    > zjedzie na skrajny prawy pas i nie będzie miejsca na wyprzedzenie prawą
    > stroną. Albo podjąć próbę ominięcia lewą stronę zjeżdżającego w prawo
    > KIA. Decyzja o wyprzedzaniu prawą stroną niosła ryzyko "pełnoskalowego"
    > przyrżnięcia w KIA, co bez wątpienia byłoby gorsze.
    >
    > Wnosząc po tym, że BMW uderzyło prawym błotnikiem w lewy tył KIA sądzę,
    > że BMW zdecydowało się na manewr lewą stroną. I w taki właśnie sposób
    > BMW wyprzedzało lewym pasem KIA, która wcześniej jechała lewym pasem.
    > Nie musiał wcale lewym poboczem, a nawet nie wiemy, czy ono tam jest o
    > wystarczającej szerokości.
    >
    > Czy decyzja wyprzedzania lewą, a nie prawą stroną była słuszna, to
    > trudno powiedzieć. Na pewno nie była szczególnie gorsza. Trudno

    W opisanej powyżej sytuacji - raczej nie.

    > powiedzieć, jakby się skończyło przywalenie przez BMW w tył KIA na
    > którymś z bardziej na prawo pasów, ale nie widzę powodu, by
    > jednoznacznie stwierdzić, że skończyłoby się szczególnie bardziej
    > szczęśliwie.

    No ale jechac należało tak, aby nie przywalic.
    300/140 na pewno temu nie sprzyja :-(

    > W chwili, gdy BMW jedynie otarło się o KIA przekazało jej tylko część
    > niesionej przez siebie energii kinetycznej. Im większą by energię
    > przekazała, tym większe byłyby skutki w KIA (w BMW zresztą też).

    Prawe przednie koło w BMW urwało - to nie było "tylko takie otarcie".

    Chyba, ze później urwało, np na barierce.
    Gdzieś leży i świadczy, policja wie gdzie ..

    > Jak już psiałem, tego wątku przeglądać i analizować mi się w całości nie
    > chce. W tym poprzednim wszyscy opierali się na analizie śladów hamowania
    > bezpośrednio przed i po uderzeniu. Zwracałem uwagę, że do oceny
    > zdarzenia ma znaczenie ocena tego, co stało się o wiele wcześniej. Te
    > samochody jechały obydwa bardzo szybko. KIA w ciągu sekundy pokonywała
    > około 40 metrów, zaś BMW jakieś 70 metrów.

    Ile jechała Kia, to chyba nie wiemy. 140 było jej wolno.
    Paradoksalnie - im szybciej, tym mniejsza różnica od bmw, i tym
    bezpieczniej.
    A im wolniej ... to czemu lewym pasem

    > Czyli zbliżali się do siebie
    > 30 metrów na sekundę.

    Jesli nie szybciej.

    > Sądzę, że BMW dostrzegło KIA pewnie z jakiegoś pół
    > kilometra, ale dla równego rachunku przyjmijmy 300 metrów. Czyli decyzję
    > o sposobie wyprzedzanie zapadła pewnie z 10 sekund przed uderzeniem,

    po nocy, to raczej nie widac z 300m którym pasem kia jedzie.
    A przy róznicy prędkosci ok 150km/s, potrzeba ponad 100m różnicy na
    zwolnienie.
    Czyli najwyższy czas migać dlugimi, lub hamować :-)

    > czyli 700 metrów wstecz. Tam nikt nie hamował, to śladów hamowania nie
    > ma.

    Mozliwe, ze w koncówce BMW hamowało.
    Ale ABS śladów juz nie zostawia.

    > Nie widać tego również na filmiku z jadącego z naprzeciwka pojazdu.
    > Ten pewnie przemieszczał się również ze 40 m/s, a co tym idzie zbliżał
    > się do jadącego na przeciwko KIA 80 m/s. No to w chwili, gdy rozgrywały
    > się kluczowe wydarzenia był jakieś 800 metrów od KIA i ponad kilometr od
    > BMW. Nawet chyba nie ma takiego filmiku z 10 sekundami wstecz.

    Nawet widać na tym filmie, ze przed filmującym pusto.

    > Najlepiej byłoby mieć zapis z kamer pokładowych, zwłaszcza BMW, albo
    > pojazdu, który jechał w tym samym kierunku. Podobno Policja
    > zabezpieczyła te dane. To musi zbadać biegły i zrekonstruować przebieg
    > zdarzenia. Mają taką rekonstrukcje możemy oceniać. Bez tego, to nic
    > mądrego nie wymyślimy.

    Tak jest.
    Ale biegły ponoć zrekonstruował, no i prokuratura chciała postawić
    wiadome zarzuty ... a w koncu chyba nawet postawiła.

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1