    From: kam <k...@p...onet.plX>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kradziesz szkoły?
    Date: Sun, 14 Dec 2003 22:19:18 +0100

    Robert Tomasik wrote:
    > Przedawnienie oczywiście trzyletnie i się pomyliłem. Natomiast uważam, że
    > nie masz racji, że ten skrócony termin obowiązuje tylko w relacji podmiot
    > gospodarczy -> klient. Moim zdaniem obowiązuje w obydwie strony, ponieważ
    > w art. 118 kc napisano "roszczeń związanych z prowadzeniem działalności
    > gospodarczej" - roszczenie o czesne moim zdaniem jest związane z
    > prowadzeniem takiej działalności.

    To się różnimy. Krótsze terminy przedawnienia roszczeń związanych z
    prowadzeniem działalności gospodarczej wprowadzono zapewne ze względu na
    profesjonalny charakter wierzyciela. Druga strona stosunku prawnego
    takiej cechy nie ma. Ponadto nie prowadzi ona działalności gospodarczej,
    więc jej roszczenie wobec podmiotu gospodarczego nie jest dla niej
    związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

> [...]
    > No ewentualnie miało by sens żądanie odszkodowania za niewykreślenie, ale
    > to również od uczelni, bo ona odpowiada cywilnie za swoich pracowników i
    > ich ewentualne niedopatrzenia.
    >
    > W naszym wypadku, to podstawą roszczeń jest umowa o naukę i to w
    > odniesieniu do niej wszystkie roszczenia można rozpatrywać. A zatem jeśli
    > uczelnia miała obowiązek gościa skreślić, to tym samym miała prawo jedynie
    > do czesnego do chwili, gdy powinien zostać skreślony. I pobrane
    > nienależnie świadczenie moim zdaniem stanowi bezpodstawne wzbogacenie.

    No dobrze, podstawą jest umowa o naukę. Zakładamy, że nie przewiduje ona
    automatycznego skreślenia z listy z jakiegoś powodu tylko przewiduje,
    że uczelnia skreśla lub powinna skreślić. Dla zaistnienia skutku w
    postaci skreślenia z listy niezbedne jest więc działanie uczelni. Jeśli
    go nie było, to jest nadal studentem, roszczenie o zapłatę czesnego jest
    zasadne, trudno tu mówić o bezpodstawnym wzbogaceniu, bo umowa nadal
    obowiązuje. Uczelnia ponosi natomiast odpowiedzialność za niewykonanie
    tego, do czego była przez umowę zobowiązana, czyli odpowiedzialność za
    nieskreślenie studenta w przewidzianym przez umowę terminie.
    Nie znamy dokładnej treści umowy, ale moim zdaniem jeśli jest to tylko
    stwierdzenie, że uczelnia skreśla lub podobne nie można tego
    intepretować jako warunku.

    KG