    From: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kotroler biletów- jakie prawia i obowiązki
    Date: Mon, 28 Jul 2003 21:55:09 +0200

    > 1. mieszkam w warszawie i czesto jezdze metrem. w przeciwienstwie do
    > autobusow i pociagow wazny bilet trzeba juz miec na stacji. widzialem pare
    > razy sytuacje, ze ludzik sobie biegl do wagonu metra bo juz brzmial sygnal
    > zamykaniu drzwi (juz abstrachuje od tego ze jest zakaz wsiadania po
    sygnale)
    > i w tym momencie podszedl do niego kontroler, zatrzymal go i sprawdzil czy
    > osobnik bilet posiada. w tym czasie oczywiscie metro mu ucieklo. moje
    > pytanie brzmi: czy taki ludzik, bedac na peronie i bedac poproszonym o
    bilet
> [...]

    Hmmm to są takie czysto warszawskie, powiedzialbym niuanse, bo nigdzie
    indziej w kraju nie ma metra, a zatem nie ma mozliwosci dokonywania kontroli
    biletow poza pojazdem.
    Nie chcialbym Cie wprowadzic w blad, bo oczywiscie nie znam regulaminu
    kontroli ZTM Warszawa, ale wydaje mi się, ze w opisanej sytuacji pasazer jak
    najbardziej ma prawo wsiąść do wagonu metra, zas kontroler chcąc sprawdzic
    waznosc biletu powinien wsiąść razem z nim i tam zakonczyc czynnosci.
    Analogicznie jak w kontrolowanym przeze mnie tramwaju stojący pasazer ma
    pelne prawo przejsc do innej częsci tramwaju, gdzie jest np. wolne miejsce
    siedzące, po to by sobie usiąść i spokojnie znalezc bilet w torbie. Sądzę
    zatem, ze o ile pasazer nie zamierza opuscic rejonu objętego kontrolą celem
    jej uniknięcia, ma pelne prawo przemieszczania się, co kontroler chcący
    sprawdzic bilet powinien czynic wraz z nim.

    kontroler KZK GOP Katowice
    nr 2000