    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kotroler biletów- jakie prawia i obowiązki
    Date: Tue, 27 May 2003 23:08:02 +0200

    | 1. Jak powinien się przedstawić i jakimi dokumentami powinien dysponować
    | Kontroler Biletów. Czy mogę je wziąć do ręki i sprawdzić, czy są
    oryginalne?

    Kontroler biletów ma obowiązek mieć dokument upoważniajacy go dokontroli
    biletów. Jaki to dokument, to już wynika z przepisów przewoźnika.
    Legitymacja, identyfikator, odznaka. Nie bardzo widze powód do sprawdzania
    oryginalności takich dokumentów. I jak niby to robić? Przecież to z reguły
    zwykły kawałek papieru zadrukowany na drukarce komputerowej z pieczątką. Po
    prostu w razie wątpliwości wzywa się policję.

    | 2. Czy Kontroler może wziąć mi z ręki dokumenty bez mojego pozwolenia. Czy
    | mogę mu jedynie je pokazać?

    Kontroler ma prawo wylegitymować Cię. Nie spotkałem się z żadnym
    unormowaniem, w jaki sposób nalezy to czynić. Z reguły bieże dowód bo tak
    wygodniej jest odpisać dane. Ale jak się będziesz upierać, że chcesz czymać,
    to pewnie nie będzie się z Tobą bił i spisze dane z trzymanego dowodu.

    | 3. Jeśli bilet uzyskałem od osoby wysiadającej z
    | autobusu, czy dany bilet jest ważny?

    Z reguły na biletach jest wzmianka, że biletu odstepować nie wolno. W tym
    wypadku jest to wiążące. Jak takiej wzminaki na bilecie i w regulaminie nie
    ma, to w sumie nie ma ustawowego zakazu.

    | 4. Czy kontroler ma prawo zatrzymać mnie w autobusie?

    Kontroler ma prawo zatrzymać Cię na czas konieczny do wykonania czynności. W
    sumie, to osobiście uważam, że nie ma on uprawnień do wożenia wbrew woli
    nikogo. Jedyny wyjątek, to gdy podejrzewa popełnienia przestepstwa lub
    wykroczenia. Wówczas mamy do czynienia z zatrzymaniem obywatelskim, ale
    wówczas należy zatrzymanego jak najszybciej przekazać policji.

    | 5. Czy muszę razem z nim jechać do miejsca w którym on pozwoli mi wyjść?

    Moim zdaniem nie. Jeśli zamierzasz wysiąść na najbliższym przystanku to on
    powinien zrobić to samo. Na przystanku też może dokończyć formalności.

    | 6. Czy mają Kontrolerzy prawo zawieść lub doprowadzić mnie na policje?
    | (wydaje mi się, że to policja powinna przyjechać na miejsce i to na
    | przystanek na którym ja wysiadam)

    Przepis mówi o niezwłocznym przekazaniu policji. Nie normuje sposobu jego
    dokonania. Na mój rozum, to jeśli mają techniczną możliwość, to mogą osobę
    odwieźć na policję. Ale oczywiście w przypadkach, w których dopuszczalne
    jest zatrzymanie obywatelskie. W innych, to będzie zwykłe bezprawne
    pozbawienie wolności.

    | 7. Czy musze się wylegitymować Kontrolerowi, czy wystarczy że podam swoje
    | dane?

    Wylegitymowac się musisz, jeśli jest to konieczne w procedurze. A więc na
    pewno w wypadku, gdy korzystasz z biletu imiennego, no i wóczas, gdy ni
    posiadasz ważnego biletu. W sumie, to gdy uregulujesz podwyższona opłatę za
    przejazd bez biletu gotówką na miejscu, to nie widzę podstaw do
    legitymowania.

    | 8. Czy musze mieć zawsze przy sobie jakiś dowód tożsamości?

    Nie musisz. Ale narażasz się tym samym na różne wynikające z tego
    dolegliwości. Jak przez przypadek będzie Podobny do osoby poszukiwanej, to
    możesz kilka godzin spędzić w jednostce policji, zanim ustalą, że Ty to Ty.
    I nikt im złego słowa nie powie. Tak więc czasami warto nosić jakiś
    dokument.