  • Data: 2003-07-28 16:46:16
    Temat: Re: Kotroler biletów- jakie prawia i obowiązki
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > 1. Jak powinien się przedstawić i jakimi dokumentami powinien dysponować
    > Kontroler Biletów. Czy mogę je wziąć do ręki i sprawdzić, czy są
    oryginalne?

    Powinien dysponowac identyfikatorem zgodnym z Prawem Przewozowym, tj.
    zawierającym conajmniej
    1) numer identyfikacyjny
    2) zdjęcie
    3) datę waznosci
    4) nazwę i adres przewoznika
    5) pieczęć i podpis wystawcy
    6) zakres upowaznienia
    (art. 33a Ustawy Prawo Przewozowe)

    Masz prawo przyjrzec sie legitymacji czy jest autentyczna, nawet odnotowac
    zawarte w niej dane, ale zapomnij ze ktorykolwiek kontroler da Ci swoj
    dokument do ręki.

    > 2. Czy Kontroler może wziąć mi z ręki dokumenty bez mojego pozwolenia. Czy
    > mogę mu jedynie je pokazać?

    Bez Twojej zgody nie moze - po prostu odpisze sobie dane z dokumentu
    znajdującego się w Twoich rękach.
    Zaznaczam tylko, ze dziala to na Twoją niekorzysc, gdyz relatywnie wydluza
    to czas spisywania.

    3. Jeśli bilet uzyskałem od osoby wysiadającej z
    > autobusu, czy dany bilet jest ważny?

    Nie - jest wyrazny zakaz odstępowania biletu innej osobie. Oczywiscie jesli
    kontroler się o tym nie dowie to pewnie z powodzeniem uda Ci się uniknąć
    oplaty dodatkowej, natomiast jesli przypadkiem kontrolerzy będą wsiadac tymi
    samymi drzwiami i zauważą to to masz karę jak w banku.

    > 4. Czy kontroler ma prawo zatrzymać mnie w autobusie?

    Do czasu przybycia policji lub strazy miejskiej oczywiscie, ze tak. O ile
    rzecz jasna nie uisciles na miejscu oplaty i nie okazales dokumentu celem
    sporządzenia protokolu - wezwania do zaplaty.

    > 5. Czy muszę razem z nim jechać do miejsca w którym on pozwoli mi wyjść?

    Obowiązkiem pasazera jest oczekiwanie w pojezdzie do czasu zakonczenia przez
    kontrolera czynnosci zwiazanych z wypisywaniem druku oplaty dodatkowej.
    Mozesz sobie wysiasc, ale kontroler wcale nie musi wysiadac z Tobą i oddawac
    Ci Twoich dokumentow...Wiele osob juz sie w ten sposob pozbylo dowodu
    osobistego.

    > 6. Czy mają Kontrolerzy prawo zawieść lub doprowadzić mnie na policje?
    > (wydaje mi się, że to policja powinna przyjechać na miejsce i to na
    > przystanek na którym ja wysiadam)

    Doprowadzic niebardzo, bo kontroler jest kontrolerem tylko w pojezdzie. Ale
    podjechac autobusem pod najblizszą jednostkę jak najbardziej, nawet
    zmieniając nieznacznie trasę.

    > 7. Czy musze się wylegitymować Kontrolerowi, czy wystarczy że podam swoje
    > dane?

    Nie _musisz_ się wylegitymowac, ale wowczas wylegitymuję Cię policja i
    będzie Cię to kosztowalo srednio 200-300 zl więcej (zalezy od komunikacji),
    takze chyba lepiej dobrowolnie okazac dokument...

    kontroler KZK GOP Katowice
    nr 2000