    From: Andrzej <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kontrola z Energetyki.
    Date: Sat, 02 Jul 2005 06:58:29 +0200

    Tomek napisał(a):

    > Oczywiśćie ze wiem co taki agregat potrafi zrobić. Potrafi zrobić trochę hałasu
    > i przy okazji troche prądu elektrycznego. Ponieważ nie bedzie podłączony do lini
    > zarządzanych przez energetyke to nie trzeba do niego zakładać żadnego licznika,
    > ani prowadzić instalacji zgodnych z przepisami energetyki. Nie ma zakazu
    > posiadania prywatnych żródeł prądu elektrycznego. Zwłaszcza o małej mocy. Nikt z
    > energetyki nie może podejść do takiego urządzenia na odległość rzutu beretem bez
    > zgody właściciela. Rękę tego co by chciał go dotknąć może zgodnie z prawm
> [...]

    Agregat podłączony do instalacji, która jest z kolei podłączona do sieci
    energetycznej może podawać na nią napięcie.

    Rozumiesz?

    A teraz wyjaśnienie. Załóżmy, że jest sobie awaria lub prace remontowe
    na linii niskiego napięcia. Przyjeżdzają monterzy, wyłączają napięcie w
    stacji transformatorowej (więc nie będą się juz spodziewać napięcia na
    sieci). Po wejściu na słup i rozpoczęciu prac jakiś bardzo "mondry"
    facet załącza swój agregat. Mimo swoiej mondrości facet jednak zapomina
    wykręcić bezpieczników odcinających zasilanie jego instalacji.
    Powyższy zbieg wydażeń powoduje podanie napięcia na wyłączona sieć i
    montarzy pracujący na sieci mimo pozakładanych uziemiaczy mogą juz nie
    zejść na ziemie jesli sa odpowiednio przypięci lub spaść jeśli nie są
    odpowiednio przypięci.

    Bardzo wielu ludzi w ten sposób straciło życie.

    Dlatego każdy posiadający agregat współpracujący z instalacją podłączona
    do sieci ma obowiązek opracować instrukcje współpracy z zakładem
    energetycznym i zastosować odpowiedni przełącznik uniemozliwiający
    podanie napięcia na sieć w przypadku włączenia agregatu.