    From: Arek <a...@e...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Koniec żarówek?
    Date: Fri, 01 May 2009 12:42:51 +0200

    Użytkownik p napisał:
    > Nie przesadzaj W monitorach LCD są świetlówki.
    > Świetlówki energooszczędne są pobudzane częstotliwością nadakustyczną i
    > nie migają tak by to widzieć.
    > Świetlówki zwykłe często są montowane po dwie z przesuwnikiem fazowym,
    > by zawsze choć jedna świeciła.
    > Typowa żarówka o cienkim włóknie (230V <40W) miga przy 50Hz

    Możliwe. Nie wiem jak jest to teraz.
    Kilkanaście lat temu miałem biuro oświetlone świetlówkami, tyle, że
    były właśnie na 3 fazach po kilka włókien.
    I zero problemów.
    Dlatego też kilka lat temu wymieniłem oświetlenie w biurze na
    świetlówki. Niby nowoczesne i... po kilku dniach ludziom głowy zaczęły
    pękać, wzrok fiksować. Mi też, choć nigdy nie miałem tego typu sensacji.
    Dobrze, że się domyśliłem co się zmieniło w otoczeniu i wróciliśmy do
    żarowego oświetlenia.
    Teraz wiem, że świetlówki na jednej fazie i monitory CRT to poważny
    problem.
    Nie wiem jak z monitorami LCD , ale podejrzewam, że może być podobnie.

    pozdrawiam
    Arek