  • Data: 2008-04-23 20:24:28
    Temat: Re: Kompilator C i licencja GNU/GPL..
    Od: Radzio <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Piotr Dembiński napisał(a):
> [...]
    >
    > [...]
    >
    > http://www.itk.ru/english/clip/aboutclip.shtml
    >
    > Kompilator zgodny z Clipperem, jest udostepniany nieodpłatnie na
    > zasadach GPL i odpłatnie na zasadach innej licencji. Cały problem
    > z kompilatorami i GPL wynika z tego, że w skład objętego GPL
    > kompilatora mogą wchodzić kawałki kodu, które są w całości włączane do
    > skompilowanego programu. Jeśli te kawałki kodu są również objęte GPL,
    > to powstają wątpliwości odnośnie tego, czy cały kod wynikowy powstały
    > w wyniku kompilacji również powinien być objęty tą licencją, czy nie.

    Nie mieszajmy bibliotek udostępnianych na zasadach GPL z kompilacją
    własnych programów za pomocą kompilatorów wydanych na licencji GPL.
    Co do podanego linka, to proszę sobie poczytać, np. tu:
    http://www.itk.ru/english/clip/cliplicense.shtml , cytuję:
    "The distribution (compiler and libraries) conditions are in compliance
    with the GPL license (...)"
    Proszę zwrócić uwagę na dwa wyrazy: kompilator i biblioteki - tak więc
    nie aplikacja skompilowana za pomocą kompilatora.

    > W przypadku GCC wprowadzono wyjątek od zasad GPL,

    Nie w przypadku GCC tylko libgcc - niskopoziomowej biblioteki
    uruchomieniowej z której każdy programista mniej lub bardziej świadomie
    korzysta.

    > ale np. twórcy
    > Clip-ITK traktują GPL b. restrykcyjnie i wymagają, aby kompilat
    > utworzony przy użyciu tego kompilatora również był na GPL, jeśli
    > kompilatora używa się na licencji GPL.

    Albo twórcom clip-itk się coś pomieszało albo nie do końca zrozumiałeś
    ich intencje. Samo skompilowanie programu kompilatorem który jest na
    licencji GPL nie wymusza stosowania do tego programu GPL - takie
    wymuszenie może być zastosowane wyłącznie wtedy gdy kompilowany program
    jest dziełem pochodnym oprogramowania wydanego na licencji GPL. Koniec,
    kropka. Tutaj możemy sobie podyskutować, czy dynamiczne łączenie stwarza
    dzieło pochodne czy nie (statyczne łączenie pomijam bo to oczywiste).

    Proszę, więc nie straszyć wątkotwórcę przed wymyślonymi problemami.

    Radek