    From: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: "Komercyjna" kopia przedmiotu.
    Date: Wed, 16 May 2007 11:55:24 +0200

    Marcin Debowski napisał(a):
    > Jest pewna grupa utworów z którą sam nie wiem co zrobić. Jak taki utwór
    > stoi sobie gdzieś na placu, jest rzeźbą, budynkiem czy mostem, to wiadmo,
    > że mozna fotografię opublikować. Ale jak już nie spełnia kryterium
    > "wystawiony na stałe w miejscu dostepnym publicznie" to w zasadzie nie
    > wolno. I łapią się na to MZ nie tylko zdjęcia lalek, ale niektóre pojazdy,
    > ubrania przechodniów czy podobne elementy np. ruchu ulicznego. Trudno
    > bezpiecznie przyjąć, że nie są to utwory, jeśli się wie, choćby z prasy, o
    > jakie niuanse toczą się w tym temacie batalie sądowe.

    Pewnie w ogóle nie: jeśli coś jest tylko detalem większego zdjęcia, to
    pewnie jest jak z wizerunkami osób w zgromadzeniu, na co jest osobny
    artykuł PA. Ale to już zbaczamy z tematu. Powiem tylko jako ciekawostkę,
    że ta "wolność przestrzeni publicznej" nie we wszystkich krajach jest
    taka sama: np. w USA i Francji dotyczy jedynie budynków (czyli rzeźb i
    pomników również nie!). Pewnie, że zakres stosowalności takiego zdjęcia
    jest nadal duży, bo pozwala na to dozwolony użytek i inne prawa, ale
    autor dysponować nim zupełnie dowolnie nie może.

    Aha: w polskie prawo nie mówi o "miejscach dostępne publicznie" lecz o
    "ogólnie dostępnych drogach, ulicach, placach lub ogrodach". Z tego
    względu wnętrze galerii czy nawet chociażby kościoła jest wyłączone.
    Powstaja ciekawe możliwości interpretacji, można sobie np. psryknąć
    wystawę sklepową z ulicy i zdjęcie rozpowszechniać, ale ze stoiskiem
    w galerii handlowej czy targów już trzeba być ostrożnym, chyba że chce
    się zaryzykować udowadnianie przed wysokim sądem, że taka hala targowa
    jest "publicznie dostępnym placem".

    R.