  • Data: 2006-05-28 11:48:55
    Temat: Re: Kazus z pewnego egzaminu ...
    Od: Johnson <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    T napisał(a):

    > A czy w takim razie wlascicielowi domu, ktory zamontowal tylko jeden zamek w
    > drzwiach, nalezy zarzucic przyczynienie sie do kradziezy? Oczywiscie mowie tu o
    > zdarzeniu raczej nie cywilnoprawnym (heh), ale chodzi o zasade.

    Zasada jest taka by zabezpieczenie było adekwatne do okoliczności.
    A przyczynienia się do kradzieży nie można zarzucać nawet tym co w ógle
    nie mają zamków.
    Powszechnie wiadomo że suczki mają cieczki i wtedy dają taki zapach że
    psy zlatuje się z całej okolicy. Wypadałoby wymagać takiego
    zabezpieczenia dojścia do suczki by żaden pies nie miał możliwości
    przeskoczyć takiego ogrodzenia.

    > A na marginesie - ogrodenie moglo byc calkiem wysokie - duze psy potrafia
    > zaskakujaco wysoko skakac.

    To pewnie też da się przewidzieć. Są również psy które wdrapują się po
    ogrodzeniu, co osobiście widziałem.

    > Ciekawe co natomiast bys zrobil z sytuacja, w ktorej: na podworku biega pies.
    > Grozny. Posesja jest ogrodzona. Na posesje wdziera sie dzieciak (cel - pominmy).
    > Pies gryzie. I co - powiesic wlasciciela, ze na wlasnym podworku trzymal psa
    > luzem? Ze mial za niski plot bo dzieciak zdolal przeskoczyc? Hm...

    To zależy od tego jakie to byłoby dziecko, oraz szczegółowych
    okoliczności, ale zapewne wchodziłby w grę brak winy właściciela psa, co
    nie zmienia faktu że w skrajnych wypadkach mółby odpowidać za szkodę
    (art. 431 §2 kc).
    Z tym że to nie ja miałem rozwiązywać kazusy ;)

    > Co do 190 kc -

    Dokładnie to chodziło mi o art. 190 _kpc_ :), a o 190 kc w ogóle nie
    myślałem :), ale pomyślę.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam