    From: "Massai" <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Karta EKUZ a dowód ubezpieczenia
    Date: Thu, 26 Jan 2012 08:10:37 +0000 (UTC)

    Kamil wrote:

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >
    > O widzisz, mądrze prawisz :)
    > Więc teraz rozróżnij płaszczyzny:
    > - na której SAMODZIELNIE płacisz składki - w razie nie zapłaty -
    > gówno mi się należy
    > - na której z wynagrodzenia POTRĄCA mi pracodawca (ale jej nie wpłaca
    > na rachunek ubezpieczyciela) - więc JAKI JA MAM WPŁYW i dlaczego mam
    > ponosić ODPOWIEDZIALNOŚĆ????

    Oczywiście, NFZ ściga pracownika prawem kaduka, więc rzadko się to
    zdarza. Tym niemniej - miałem pacjenta, który miał takie problemy. A i
    czytałem kiedyś w gazecie o takiej sytuacji.

    Ale poteoretyzujmy, skoro tak uderzasz w ton "ja nie mam na to wpływu".
    Czy to NFZ wybiera sobie Twojego pracodawcę jako płatnika Twoich
    składek czy jednak Ty sam?
    Kto ma większy wpływ na to czy Twoje składki będzie odprowadzał solidny
    płatnik - Ty czy NFZ?

    Jak masz pracodawcę lewego, co się miga - to, generalnie, sam go
    wybrałeś.

    Popatrz na to z punktu widzenia NFZ - wyobraź sobie że to prywatna
    firma ubezpieczeniowa i jesteś jej właścicielem. Masz takiego
    klienta-pracownika i jego pracodawca nie odprowadza składek.
    Przychodzi pracownik, chce żebyś pokrył koszty jego leczenia i się
    okazuje że składki nie były opłacane.
    Co mu odpowiesz? Obstawiam że "panie a co mnie to obchodzi że pracuje
    pan u kanciarza? Sam się u niego zatrudniłeś. Nie moja sprawa co się
    stało z pana pieniędzmi, czy ktoś je panu ukradł. Dla mnie istotne jest
    to że nie wpłynęły."

    Jak masz kredyt i Twój bank nie zrealizuje w terminie polecenia zapłaty
    raty kredki, to kredytodawca ma się dochodzić z Twoim bankiem? Nie,
    uderza wprost do Ciebie. Co najwyżej sam się potem kłócisz ze swoim
    bankiem.

    Oczywiście, sytuacja z ubezpieczeniem zdrowotnym jest trochę inna, bo
    pracodawca jest tym płatnikiem z mocy ustawy, więc NFZ powinien ścigać
    jego. Ale różnie z tym bywa.

    > Więc, jeżeli MIAŁOBY być tak jak prawisz, że nie opłacenia składki
    > którą mi potrącił z wynagrodzenia, przez PRACODAWCĘ pozbawia mnie
    > ochrony medycznej - JEST NIEPOROZUMIENIEM.
    > Wówczas KAŻDY musiałby SAM za SIEBIE odprowadzać składki.
    > Wtedy mogłoby być tak jak prawisz, bo WIEM że nie opłąciłem i muszę
    > się liczyć z konsekwencjami.

    > Kurde...niech sobie ubezpieczyciel "wyjaśnia" dlaczego strona umowy
    > (ubezpieczyciel - płatnik) w postaci płatnika nie wpłaciła składki.

    De facto stronami umowy jesteś TY i NFZ. Pracodawca jest tylko
    pośrednikiem w przekazywaniu pieniędzy.

    > Ja na to nie mam wpływu, ani możliwości kontroli jako pracownik -
    > PRAWDA? A w majestacie prawa te składki mi po prostu płatnik
    > potrącił, więc ja JESTEM W PORZĄDKU I JESTEM UBEZPIECZONY.

    Z tym potrącaniem to też nie takie oczywiste ;-)
    Dajmy na to firma jest pod kreską. Nie zarobiła na Twoją pensję. Skoro
    nie zarobiła to i nie miała z czego potrącać...

    > Per analogia, wydaje ci się że "chorobowe" także działa na patencie
    > "brak opłaconej składki - brak zasiłku"?
    > Macierzyńskie tak samo? ;)))

    Hłehłe. To teraz dowiedz się jakie problemy z uzyskaniem renty w ZUS-ie
    mają osoby, których pracodawcy nie płacili składek...

    Naprawdę, nie jest różowo. ZUS na wszelkie sposoby się miga, mimo że
    teoretycznie brakującą składkę powinien uzupełnić z budżetu i ścigać
    pracodawcę o zwrot.

    Tak samo NFZ powinien za koszty leczenia ścigać pracodawców, ale tego
    nie robi.

    --
    Pozdro
    Massai