    From: Pawel <pzkw_panther@(nospam)gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kapitał zapasowy w s-ce z o.o.
    Date: Mon, 2 Jun 2003 10:25:32 +0000 (UTC)

    "michalek" <d...@p...onet.pl> wrote in
    news:bbcukh$hqs$1@news.onet.pl:

    > Mam takie pytanie. Czy jezeli umowa s-ki z o.o. nie przewiduje k
    > zapasowego , udzialy s-ki moga byc obejmowane po cenie wyzszej od
    > nominalnej, gdyz ta nadwyzka ( nie wiem czy pojecie "agio" odnosi sie
    > tez do s-ki z o.o. czy tylko do akcyjnej) powinna byc przekazywana na
    > k zapasowy czy tez konieczne jest zawarcie w umowie klauzuli o
    > utworzeniu k zapasowego by udzialy mogly byc w taki sposob obejmowane.
    > Dzieki za wszelkie wskazowki

    Generalnie zasada jest ze utworzenie kapitalu zapasowego w spolce zoo jest sprawa
    fakultatywna chociaz patrzac na art 154 par 3 sprawa jest dziwna bo ustawodawca z
    gory narzuca obowiazek utworzenia tego kapitalu w przypadku obejmowania udzialu po
    cenie wyzszej od wartosci nominalnej.Wydaje mi sie ze oczywiste jest ze trzeba ten
    kapital utworzyc jesli na poczatku obejmuje sie udzial wyzszy od wartosci
    nominalnej,jest to po prostu obowiazek wynikajacy z ustawy,czyli trzeba taka
    klauzule zawrzec w umowie.Natomiast jesli udzialy sa obejmowane po cenie
    nominalnej no to wiadomo nie trzeba tego kapitalu tworzyc chociaz nic nie stoi na
    przeszkodzie utworzeniu ich pozniej poprzez zmiane umowy co stoi w porzadku wobec
    art 192 gdzie mowa o jest o funduszach rezerwowych tworzonych zgodnie z ustawa (to
    ten wlasnie art154 par3) lub umowa.