  • Data: 2003-06-02 09:17:04
    Temat: Re: Kapitał zapasowy w s-ce z o.o.
    Od: "Dodo" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "michalek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    [ciach]
    mnie też ciekawość zżera, ale nikt nie odpowiada, wiec napisze jak to
    wyglada wg mojego stanu wiedzy, aczkolwiek zastrzegam że nie jestem
    prawnikiem

    1. pojęcie "kapitału zapasowego" funkcjonuje w sp. z o.o. niezależnie od
    postanowień umowy spółki, tzn. niezależnie od tego czy umowa spółki
    przewiduje tworzenie kapitału zapasowego poprzez dokonywanie odpisów z zysku
    czy nie, kap. zapasowy stanowi zawsze składową kap. własnych (ustawa o
    rachunkowości), przy czym jego wartość wykazywana w bilansie w przypadku
    zaniechania jego utworzenia może byc równa zero.
    2. art. 154 par 3 ksh stanowi, że udziały mogą być obejmowane po cenie
    wyższej od nominalnej i że przedmiotową nadwyżkę przelewa się do kapitału
    zapasowego, a wiec dokonuje się tego chyba z "mocą ustawy" , w związku z
    czym ustosunkowywanie się do tegoż zagadnienia w umowie spółki czy też w
    uchwale wydaje sie bezcelowe.

    3. pojecie "agio" odnosi sie także do spółek z o.o. :)

    Wydaje mi się że w pojęciu "utworzenie kapitału zapasowego" nie chodzi o
    usankcjonowanie istnienia takiej pozycji w bilansie danej spółki, a jedynie
    o uplasowanie w tej pozycji środków pochodzących z podziału zysku.
    Przelewanie agio na kap. zapasowy jest obligatoryjne( zgodnie z ksh) i nie
    wymaga dodatkowych postanowień czy zapisów.
    Zaznaczam - to jest moje zdanie w temacie, poparte co prawda wiadomościami z
    publikacji, no ale ...
    pozdr.
    Dodo