  • Data: 2003-09-22 18:51:10
    Temat: Re: Kanary i co dalej....
    Od: Dredd<...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Chętnie jeszcze podrzucę do dyskusji jeszcze taką myśl:
    czy aby uprawnień kanara do zatrzymania nie dałoby się wyprowadzić
    także z samego prawa przewozowego a konkretnie wskazywanego tu
    już art. 33a? (Oczywiście nadal uważam że mają prawo stosować
    zatrzymanie obywatelskie wobec gości o nieustalonej tożsamości)
    W prawie cywilnym w ramy którego wchodzi prawo przewozowe
    dopuszcza się tzw. dozwoloną samopomoc.
    Zastanawiam się teraz czy takiej dozwolonej samopomocy nie dałoby
    się wywieść właśnie z art. 33a prawa przewozowego...
    Skoro kanar może zwrócić się do policji celem ustalenia tożsamości
    gapowicza (to jak sądzę nie budzi w tej dyskusji sporów) to w zasadzie
    bez zatrzymania gapowicza to uprawnienie pozostałoby zupełnie
    bezużyteczne i nieracjonalne (wyobraźmy sobie że po interwencji w
    tramwaju idzie kanar na policję i mówi: "na podstawie prawa
    przewozowego proszę o ustalenie tożsamości takiego jednego
    gapowicza z tamtego tramwaju co tam za rogiem znika ale nie wiem
    kogo bo facet już sobie poszedł" - toć to paranoja, tu już trzeba nie
    tylko ustalenia tożsamości ale całych poszukiwań :) )
    Dlatego ciekaw jestem Waszych poglądów na temat tego czy z art. 33a
    prawa przewozowego wynika prawo do stosowania przez kanarów tzw.
    dozwolonej samopomocy w rozumieniu prawa cywilnego w postaci
    doprowadzenia gapowicza do policji (także pod przymusem)

    Tak czy owak dla mnie twierdzenie że kanar nie może tknąc gapowicza
    bez ustalonej tożsamości (bez dokumentów) i musi pozwolić mu
    odejść w siną dal mimo że gość właśnie został złapany na bezprawnym
    zachowaniu pachnie lekko anarchią i lekceważeniem praw
    pokrzywdzonych oraz istniejących w naszym prawie unormowań

    -> http://usenet.pomocprawna.info