  • Data: 2009-11-05 21:03:55
    Temat: Re: Jeszcze raz o fakturach na osobę trzecią i rozliczeniach
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 3 Nov 2009, Michal Jankowski wrote:

> [...]

    Wyciągnąłeś z linku ważne pytanie: "na co" (zaliczka) :)

    ...bilet... ;)

    > Sam do siebie dowiążę, bo tu nikt tak nie napisał, a w innej grupie
    > znalazłem wątek, z którego wynika, że jak dostałem zaliczkę w
    > gotówce, to mam za przedmiot zapłacić gotówką.
    >
    > http://niusy.onet.pl/niusy.html?t=artykul&group=pl.b
    iznes.banki&aid=87101759

    > No to jak w końcu?

    Dobra, skomentuję "przeciw".
    Może ktoś podważy (ciekawi mnie czym).

    IMVHO, powodem rozterek są głupio zaostrzone przepisy dotyczące
    depozytów, niestety - "dura lex sed lex", nie każdy jest prezydentem
    kraju :P (publicznie przyznał, że trzymał pieniądze na koncie
    swojej mamy) a NSA niejednokronie "przyklepywał" decyzje US/IS
    powołujące się na literę prawa (wbrew "duchowi"), w drugą stronę
    też to działa (podatnicy powoływali się na "literę" i wygrywali).

    Do tego dochodzi wątpliwość co do "właściwości" depozytu na
    rachunku bankowym (jak poznać, że depozyt był "właściwy"
    czy "niewłaściwy", jeśli podatnik *mógł* realnie obracać
    pieniędzmi na własnym rachunku?)
    Banknoty i monety to co innego, banknoty wręcz maja numery,
    można sprawdzić że to *te* banknoty :> (i depozyt jest
    "oczywiście prawidłowy").

    Może konkretami:
    - dopiero zmiana w przepisach o dochodowym spowodowała, że sam
    fakt "używania DG" nie powoduje konieczności doliczenia
    sprzedaży "używanego" do dochodów z DG (a fakt, że było
    zaliczone w KUP lub amortyzowane); to z przykładów rzeczy,
    na które boją się natknąć podatnicy
    - obłożenie podatkiem od czynności cywilnoprawnych spowodowało, że
    podatnicy przeczytali KC :P i zaczęli udzielać depozytów :P
    (przechowania), w tym nieprawidłowych; ustawodawca wziął i dopisał
    stosik obwarowań, czyli konieczność "prawidłowości" depozytu;
    Skutkuje to koniecznoscią "nierozporządzalnością" depozytem
    (jak depozytem można rozporządzać, to nie jest on "prawidłowy",
    i jak tu wykazać, że ktoś nie miał prawa i nie naruszył braku
    prawa rozporządzaniem pieniędzmi na własnym koncie bankowym?)

    Zwróć też uwagę na komentarz w sąsiednim (do linkowanego)
    poście: rzeczywiście, z p. widzenia PCC, jest różnica w *zwrocie*
    *własnych* wydatków pracownika, a *rozporządzaniem* przez niego
    "firmowymi" pieniędzmi.

    Jak je weźmie w depozyt nieprawidłowy, to księgowy nie chce
    słyszeć o tym kto ma rozliczać PCC ;> (i nie dziwota).
    Szczególnie, że niby jest zwolnienie - ale trzeba by mieć
    "ewidencję PCC", aby nie przekroczyć 5-letniego limitu :]

    Oczywiscie, można powiedzieć, że "pracownik posługuje się
    firmowymi środkami finansowymi z upoważnienia w ramach
    obowiązku pracy".
    Pytanie, czy takie oświadczenie ktoś podpisze gościowi
    któremu od czasu do czasu daje się 15 zł "kup gwoździe" :>
    (no i pytanie, czy jego konto osobiste stanie się "związanym
    z działalnością przedsiębiorstwa", tym samym podpadającym
    pod zgłoszenie do US i ZUS)

    pzdr, Gotfryd