    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jeszcze raz o fakturach na osobę trzecią i rozliczeniach
    Date: Tue, 27 Oct 2009 00:39:32 +0100

    On Sat, 24 Oct 2009, Michal Jankowski wrote:

    > Nigdy się już nie dowiem, czy biorąc fakturę na firmę i wyrzucając
    > papier do kosza złamałem prawo czy nie.8-)

    Jako, że pierwszym podejrzanym jest prawo podatkowe, sugeruję NTG.
    Znaczy .podatki :)
    Ad rem - niedawno tam (.podatki) kilka razy obiła się wersja "to
    podatnik ma udowodnić..." - teza, że prawo stanowi inaczej, nie
    zawsze pokrywa się z "doświadczeniem życiowym" i innymi takimi,
    wyciąganymi przy okazji przez sądy.

    Zacząć trzeba od warunku wstępnego: kupujesz jako KTO?
    Przedsiębiorca, upoważniona osoba, pracownik który kupuje
    "na potrzeby"?

    Pierwszy z brzegu przykład: coś, co *bywa* metariałem do produkcji
    albo towarem handlowym w firmie.
    "Narusza Pan bezwzględny nakaz ujmowania w ewidencji nabycia
    towarów i materiałów podstawowych, zarzucamy zaniżenie przychodu
    poprzez nieujawnioną produkcję i ustalamy decyzją przychód do
    opodatkowania w kwocie ..." :P

    I co teraz?

    To był dochodowy.
    Teraz VAT :)
    "Kupił Pan ten towar z *zamiarem* użycia w DG, bo inaczej po
    co podawał by Pan dane firmy, oczywiście że wolno Panu
    przeznaczyć go na cele osobiste, ale czy Pan nie zaniżył
    obrotu"? ;)
    (przyznaję, że ten numer wygląda na *rzadko* groźny - bo
    nawet "nakaz" zwiększenia obrotu poskutkuje korektą
    odliczenia o taką samą kwotę; ale są rzadkie przypadki,
    np. jak ktoś ociera się o któryś z "VATowych" limitów,
    i np. brakuje mu 50 zł obrotu do utraty zwolnienia,
    to takie cóś moze go "załatwić" - jak przegra sprawę,
    będzie miał PRZYSZŁE lata do dopłacenia, bo przecież
    wcześniej nie będzie świadom że jest "czynny"!)

    BTW: przed chwilą widziałem coś podobnego na .podatki,
    tylko już mi umknęło, czy Twoje :)

    > 1. Dostaję zaliczkę. Wpłacam sobie na konto albo i nie.
    > 2. Kupuje przedmiot.
    > 3. Rozliczam.
    > lub
    > 2a. Nic nie kupuje i oddaje zaliczke.
    >
    > Dostałem pożyczkę z firmy? Naleza sie jakies podatki, albo co?

    Nie.
    O ile oczywiscie była to kwota odpowiadająca celowi itede.
    Działałeś jako pracownik, w odpłatnym i opodatkowanym stosunku
    pracy, te pieniądze nie były dane w depozyt osobie trzeciej,
    lecz "przedsiębiorstwo nimi samo rozporządzało" (poprzez
    Twoją reprezentację fizyczną).

    W razie oddania zaliczki - to samo, nieudana transakcja.
    Jakby ktoś chciał się przyczepić, to IMHO może próbować
    tego, czy sama transakcja była "oczekiwana".
    Przede wszystkim - jak firma koniec końców nie kupiła
    tego, co nie zostało kupione za zaliczkę, to pytaniem
    się staje: "dlaczego"?

    pzdr, Gotfryd