    From: "Piotr \"PitLab\" Laskowski" <p...@p...wp.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak wymusić niższą prędkość na drodze
    Date: Wed, 2 Apr 2008 16:49:16 +0200

    Mam inny pomysł na wyymuszenie zachowania odpowiedniej prędkości:
    fotoradar*, niemalże domowej produkcji.
    Pracując kiedyś w pewnej firmie popełniłem urządzenie pod tytułem
    magnetyczny detektor przejazdu:
    http://www.ipp.com.pl/index.php?page=oferta&subpage=
    hard&grouppage=palka&product=&lng=plk
    Jego podstawowym zastosowaniem jest sterowanie sygnalizacją świetlną na
    towarowych przejsciach granicznych.
    Działanie polega na tym że przejeżdzający pojazd generuje impuls magnetyczny
    wykrywany przez czujnik umieszczony pod jezdnią. Umieszczając 2 czujniki (o
    roboczej nazwie "pałka") w określonej odległości od siebie rzędu kilku
    metrów uzyskamy dwa pobudzenia w określonych odstępach czasu. Mierząc ten
    czas można wyliczyć prędkość. Urządzenie jest 4 kanałowe, więc przynajmniej
    teoretycznie może obsłużyć oba pasy ruchu.
    Sam czujnik powinien być zainstalowany pod torem przejazdu pojazdu, chociaż
    testowo można go umieścić poza torem jazdy (nie grzebiąc pod asfaltem), tyle
    że tolerancja pobudzenia czujników będzie większa (mniesza dokładność
    pomiarowa).
    Na wyjściu urzadzenia są przekaźniki mogące wyzwolić migawkę aparatu. Trzeba
    było by dopisać funkcję pomiaru prędkości, ale to dla mnie drobiazg.
    Koszt urzadzenia jest wielokrotnie mniejszy niż fotoradaru (nawet nie wiem
    ile ale szacuję że z kompletem czujników zmieści się w przedziale1-2kzł)

    Tyle teorii.
    Zakładam że obsługiwała by to osoba indywidualna typu Samotnik, lub prawna
    typu gmina i zrobione zdjęcia przekazywała by Policji w postaci skargi na
    konkretnego pirata z dowodem w postaci zdjęcia i pomiaru z urządzenia.
    Widzę kilka problemów:
    - metrologiczny: urządzenie do pomiaru czegokolwiek wiążącego się z
    pieniędzmi musi być homologowane, ale być może będzie warto podrążyć temat
    homologacji bo metoda jest dosyć prosta i wydaje się stosunkowo łatwo
    uzyskać przyzwoitą dokładność.
    - technologiczny: trzeba by dołożyć do tego komputer i scalać konkretny
    pomiar ze zdjeciem w sposób wykluczajacy manipulację.
    - prawny typu kto może robić zdjęcia piratom.
    - prawny typu komu wolno grzebać pod jezdnią.

    Jak myślicie czy takie urządzenie spełniło by funkcję fotoradaru i czy miało
    by szansę zaistnieć?

    *) Nazwa fotoradar nie jest odpowiednia, bo to nie działa na zasadzie
    radaru, tyle że pełni jego funkcję.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl