    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak walczyc ze strażą miejską?
    Date: Tue, 14 Sep 2004 18:41:35 +0200

    Użytkownik "ewka" <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ci731c$pvq$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > czy straż miejska może poruszac się nieoznakowanym samochodem?

    Ponieważ nie ma wymogu posiadania przez patrol Straży Miejskiej oznakowanego
    pojazdu, wiec może czymkolwiek. Pieszo, rowerem i w szczególności
    nieoznakowanym samochodem.

    > czy straz miejska danej gminy może sobie urządzać "łowy" na terenie gminy
    > sąsiedniej?

    Nie. Poza terenem gminy na której działa Strażnik jest po prostu zwykłym
    obywatelem. Oczywiście, jak każdy obywatel może po ujawnieniu wykroczenia
    powiadomić sąd albo inne organa ścigania. Ale czynności "procesowych"
    wykonywać nie może. Analogiczny wypadek ma miejsce, gdy policjant wyjeżdża
    za granicę państwa. Ale uwaga, bo straż miejska może być powoływana przez
    zwiazki gminne, czyli w konsekwencji być jedna na kilka gmin.

    > czy znak ustawiony na kawałku "patyka" tuż przed remontowanym odcinkiem
    > pobocza (ograniczenie prędkości) może być uznany za znak drogowy?

    Skoro spełnia wymogi znaku co do miejsca ustawienia i wyglądu, to jest
    znakiem.

    > jeżeli może to być znak to czy straż miejska musi przestrzegać drugiego
    > znaku, który był w tym miejscu pt. zakaz zatrzymywania się, czy tez może
    > sobie olać taki znak jako pojazd uprzywilejowany?

    Nie chce mi się szukać, czy nie mają odrębnych unormowań. W wypadku
    uprzywilejowanego radiowozu Policyjnego może on w celu przeprowadzenia
    kontroli zatrzymać się również w miejscu, gdzie jest zakaz, ale wówczas musi
    mieć włączone niebieskie światła błyskowe. Podejrzewam, że podobnie jest ze
    Strażą Miejską.