    From: Łukasz Bąk <n...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak to jest? ( prawo autorskie, P2P, pozwy.... )
    Date: Mon, 04 Jan 2010 08:04:46 +0100

    JaromirD pisze:

    > Ale jak łatwo ustalą, że przy komputerze o numerze 192.168.11.115 siedziałem
    > ja? Wbrew swojej nazwie, komputery wcale nie są takie osobiste.

    192.168... to LAN, LAN podpięty do jakiegoś routera a ten znów
    podpięty jakimś łączem to "reszty internetu" i ma "zewnętrzne IP".

    Posłużę się przykładem, może być nie trafiony w 100% ale generalnie
    tak to przebiega w każdym przypadku tylko sposoby połączeń i nazwy
    mogą się różnić.

    Mam net z kablówki. Mam przydzielone IP w sieci LAN 192.168.11.115 i
    operator kablówki wie, że ten 192.168.11.115 to ja i mamy na to umowę.

    I tu miejsce dla filozofów lokalnych ale skąd wiadomo, że to ja a może
    nie ja... a jeśli dynamiczne IP w LAN to nie wiadomo... i skuteczność
    ustalenia trzeba zacząć mierzyć nieco inną miarą. Ile i jakich sił
    trzeba by użyć do ustalenia dokładnie kto. Powiedzmy drogą wykluczeń,
    czy jakąkolwiek akademicką metodą prowadzenia śledztwa.

    Jeszcze raz w tym wątku zaznaczam, że ta cała maskarada (sic) z IP jest
    najbardziej przydatna na etapie zawężania kręgu podejrzanych. Z powodu
    takich a nie innych rozwiązań technicznych, prawnych różnych providerów
    i braku jasnych regulacji prawnych odnośnie stanu zabezpieczeń sieci,
    czy konieczności rejestrowania, logowania, dokumentowania jest sporym
    utrudnieniem dokładne wspakazanie jedynie po adresie IP.
    Obawiam się tego, że mogą nadciągnąć czasy przydzielenia IP jak peselu
    i będzie wszystko jasne. Technicznie można by to już ogarnąć pomimo,
    iż brzmi to jak dobre sci-fi a mając na uwadze ilości i rodzaje nadużyć
    w sieci ma to uzasadnienie. Póki co, idziemy w kierunku cenzurowania.

    Na razie bronimy anonimowości jak ognia znakiem tego albo mamy
    poważne problemy z osobowością albo jesteśmy bandziorami.

    --
    Łukasz Bąk