    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak czytać - nie powinien
    Date: Sat, 29 Mar 2008 00:23:53 +0100

    On Thu, 27 Mar 2008, Szerszen wrote:

    > jak dla mnie "nie wolno i juz" to "nie moze", a "nie powinien" to takie na
    > dwoje babka wrozyla

    Sprawa wraca co jakiś czas, i tak sobie od czasu do czasu czytując różne
    wątki na niniejszej (i nie tylko) grupie, coraz bardziej dochodzę do
    wniosku, ze akurat w tym miejscu ustawodawca *jednak* wykazuje się
    racjonalnością.
    Jak czegoś "nie może", to znaczy że nie może i już, więc nie ma sensu
    ustanawiać przepisu. Z rzeczy, których chwilowo żaden współcześnie
    zyjący obywatel .pl nie może, przykładowo wskazać można lot do innej
    galaktyki, żeby była jasność co mam na myśli :)
    Zapis w przepisie powinien ;) więc brzmieć albo "nie wolno" (może,
    ale nie wolno!) albo właśnie... "nie powinien".
    Może, bo to że nikt nie powinien nikogo zabijać to jedno, a to że
    jednak może bywa udowadniane m.in. na procesach sądowych.
    "Nie może" jest dość ostrym stwiedzeniem, dokładnie tak jak chcesz,
    a nawet *bardziej* niż chcesz :)

    pzdr, Gotfryd