    From: d...@o...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ile można dostać za czytanie cudzych listów?
    Date: 23 Feb 2003 20:25:23 +0100

    > Teoretycznie: czy można zaskarżyć rodziców córki, że wbrew jej woli czytają
    > jej korespondencję (listy, e-maile, SMS'y) od chłopaka i jaki może być za to
    > wyrok?
    > Ona nie jest jeszcze pełnoletnia, ale ja tak.

    Zgodnie z art. 267 § 1 kk Kto bez uprawnienia uzyskuje informację dla niego nie
    przeznaczoną, otwierając zamknięte pismo, podłączając się do przewodu służącego
    do przekazywania informacji lub przełamując elektroniczne, magnetyczne albo
    inne szczególne jej zabezpieczenie, podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

    W tym przypadku jednak rodzice, jako prawni opiekunowie, są IMHO uprawnieni do
    kontroli korespondencji córki.

    > Chcę to wiedzieć, tak dla postraszenia na wszelki wypadek :))))

    Nie wolno straszyć - to przestępstwo (art. 190 § 1 kk w zw z art. 115 § 12 kk)
    Art. 190 § 1 kk: Kto grozi innej osobie popełnieniem przestępstwa na jej szkodę
    lub szkodę osoby najbliższej, jeżeli groźba wzbudza w zagrożonym uzasadnioną
    obawę, że będzie spełniona, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.

    Art. 115 § 12 kk: Groźbą bezprawną jest zarówno groźba, o której mowa w art.
    190, jak i groźba spowodowania postępowania karnego lub rozgłoszenia wiadomości
    uwłaczającej czci zagrożonego lub jego osoby najbliższej; nie stanowi groźby
    zapowiedź spowodowania postępowania karnego, jeżeli ma ona jedynie na celu
    ochronę prawa naruszonego przestępstwem.

    Wspomniałeś, o małoletniej "dziewczynie", więc miej na uwadze także art. 200 §
    1 kk: Kto doprowadza małoletniego poniżej lat 15 do obcowania płciowego lub do
    poddania się innej czynności seksualnej albo do wykonania takiej czynności,
    podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.

    Pozdrawiam,
    Darek