    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 2 Sep 2011 12:20:44 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Ignorantia iuris nocet

    On Fri, 2 Sep 2011, mvoicem wrote:

    > Nie widzę tej oczywistości. Powiedzmy że wysoko postawiony urzędnik
    > (niekoniecznie bardzo wysoko, np. rzeczony komendant) + jeden czy dwóch
    > pomagierów świadomie naruszają prawo, decydując się na niedopuszczenie tego
    > a tego posła na posiedzenie Sejmu. Przekazują swoim podwładnym informację że
    > doniesiono że samochód o takich a takich numerach przewozi narkotyki/porwaną
    > osobę/..... i trzeba zatrzymać.

    No to jeśli takie zatrzymanie nie rodzi konsekwencji, znaczy, że można
    tak zglebować każdego. Znaczy praworządność występuje tylko na papierze.

    > Nie mówi to nic o tym że Polska nie jest państwem prawa (realizującym bla bla
    > bla), tylko że mamy kilku skorumpowanych urzędników.

    Jeśli tylko *kilku*, to kosztem będzie ponowne nowelizowanie ustawy :P
    Być może ścieżka legislacyjna powinna na takie przypadki przewidywać
    replay z głosowania.

    > Nie zgodzę się. Nawet w najbardziej państwoprawnym kraju realizującym zasady
    > sprawiedliwości (społeczniej lub nie), istnieje groźba popsucia się tej
    > państwoprawności. Wtedy takie zabezpieczenie jak immunitet jest jak znalazł.

    No to mamy różne zdania.

    > Tak samo moje obawy przed łączeniem baz NIP, PESEL i innych w jedną

    Ale powoli - w tej sprawie się OCZYWIŚCIE zgadzam, i na przestrzeni
    lat wielokrotnie przypominałem, że założenia zostały postawione na głowie:
    założeniem było iż "każdy urząd ma oddzielne bazy", i fakt że US
    ma u siebie oprócz NIPu również PESEL i nry dowodów osobistych stanowi
    wzorcowe zaprzeczenie uzasadnień dla istnienie wielu oddzielnych
    "numerków", przytaczanych za czasów Mazowieckiego! (albo w tej okolicy
    czasowej, zaraz na początku "III RPP")

    > Dlatego uważam że rozdzielenie tych baz

    Oczywiście.
    Tylko zauważ drobiazg: w przypadku rodzielenia baz chodzi o ochronę
    obywateli przed panstwem. W przypadku immunitetu obywatele NIE SĄ
    chronieni, za to chroni się urzędników (niektórych).
    To powoduje, że owi urzędnicy "nie widzą problemu" w co poniektórych
    sprawach.

    > Gdyby wprowadzono głosowanie przez internet,

    No, trochę flejmów m.in. na .pregierz widziałem :), ale dyskusja
    akurat pod kątem baz nie ma sensu - zgadzamy się w 100%, bazy
    danych MIAŁY być rozdzielne.
    Jeśli o to chodzi, jestem skłonny zgodzić się że fakt wprowadzenia
    powielania indeksów (znaczy to, że US i ZUS mają w bazie zarówno
    NIP jak i PESEL oraz nr dowodu itepe) również stanowi naruszenie
    "panstwa prawa", bo nie taki był cel UZASADNIENIA wprowadzenia
    tych numerków.

    pzdr, Gotfryd