  • Data: 2011-08-26 04:57:44
    Temat: Re: Ignorantia iuris nocet
    Od: Maruda <m...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-08-26 00:45, mvoicem pisze:

    > Podpowiedź: maksyma nie jest po hebrajsku (ani aramejsku).
    >
    > p. m.

    Nie-polemizując, a raczej przyklaskując przedmówcy pozwolę sobie
    przypomnieć, że gugiel Waszym przyjacielem, a Wikipedia jeszcze bardziej.

    "Uchwalona w latach 451 p.n.e.-450 p.n.e. ustawa XII tablic stała się
    pierwszą ustawą dotyczącą prawa prywatnego. Choć była typowo
    kazuistyczna i zwyczajowa, to jednak na długie lata stała się głównym
    źródłem prawa w starożytnym Rzymie i nigdy nie została formalnie zniesiona"

    Na marginesie, tamże:

    "Wśród badaczy istnieje spór, czy prawo zwyczajowe mogło uchylać ustawy
    (desuetudo). Przyjmuje się, że tak - jeśli ustawy były sprzeczne z
    moralnością albo naruszały podstawowe zasady współżycia społecznego.
    Zwyczaj miał moc równą mocy ustawy" - a więc UoPDoOF narusza zasady
    rzymskie, bo jest niemoralna (większościowy motłoch siłą okrada bogatszą
    mniejszość), narusza zasady współżycia (i prawo własności)...

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.