  • Date: Wed, 08 Jul 2009 19:40:22 +0200
    From: castrol <j...@w...wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Gry dla doroslych a sprzedaz dzieciom
    <h2r0u4$f34$1@inews.gazeta.pl> <h2r134$f70$1@news.dialog.net.pl>
    <h2r3ab$pe7$1@inews.gazeta.pl> <m...@n...lechistan.com>
    <h2s6f9$286$1@inews.gazeta.pl> <4a5246b2$1@news.home.net.pl>
    <h2uu2b$qti$1@inews.gazeta.pl> <4...@n...home.net.pl>
    <d...@x...googlegroups.com>
    <h30eka$odc$1@news.dialog.net.pl>
    <f...@c...googlegroups.com>
    <h30gc2$pjl$1@news.dialog.net.pl>
    <1...@y...googlegroups.com>

    m...@g...com pisze:

    > To porozumienie akurat nie miało żadnego znaczenia dla
    > rozstrzygnięcia, gdyż powód (klient księgarni) był jego stroną.

    Oczywiscie ze mialo znaczenie.

    > Natomiast w stosunkach prowadzącego księgarnię z powodem znaczenie
    > miało oznaczenie książek napisem o sprzedaży tylko dla nauczycieli.
    > Ten napis powodował, że nie doszło do skierowania do powoda oferty w
    > rozumieniu art. 543 k.c. (powód nie był adresatem oferty).

    Nie tylko ten napis, a sam fakt ze ten klient nie posiadal przydzialu.
    Dokladnie tak samo jak nalezalo miec przydzial na mieszkanie, kartki na
    mieso, beznyne czy na samochod i takze inne rzeczy.
    Przydzial ten byl, oprocz pieniedzy, niezbedny do zakupu wielu rzeczy.

    > Ja również uważam, że etykieta na opakowaniu (umieszczona przez
    > producenta) nie ma znaczenia z stosunkach między sprzedawcą a
    > kupującym.

    Tresc jest jasna. Wystawienie rzeczy na widok publiczny wraz z
    oznaczeniem ceny, uwaza sie za oferte sprzedazy. Ustawodawca nigdzie nie
    uwzglednil jakis warunkow dodatkowych, wiec wszelkie dopiski przy cenie
    nie maja zadnego wiazacego charakteru.

    Natomiast znaczenie ma treść oferty skierowanej przez
    > sprzedawcę - jeśli to sprzedawca zadeklaruje, że określone rzeczy są
    > "tylko dla osób pełnoletnich", to inne osoby mogą się obejść smakiem.

    Tak samo klient moze zadeklarowac ze jest pelnoletni, nawet jak bedzie
    wygladac na szczyla i sprzedawca bedzie musial sie obejsc smakiem, bo
    nie bedzie miec zadnej mozliwosci prawnej zweryfikowania czy klient mowi
    prawde czy nie, a w zwiazku z tym, bedzie musial uznac, ze klient mowi
    jednak prawde, prawda?

    Jacek Kustra